Startade upp min bil idag efter ett långt stillestånd pga turbo ras.
Bilen köptes i detta skick så jag har ej haft möjlighet att starta den innan
Efter ca 10 min på tomgång är turbona lysröda, oljekylarna stekheta o vattnet kokar....
Har undersökt termostat, vattenpump m.m... hittar inget fel på dem.
Där sitter en knightsport ecu i bilen.... kan det vara så att den har så agressiv tändning så att man måste ha en tändförställare eller något liknande..??
Har ingen tidigare erfarenhet av wankelmotorer så jag vet lixom inte riktigt var jag ska börja.
prova en orginal ecu kanske???
Låter som antingen bränsle men troligtvis tändnings problem. Kollat tändningen ???
Ett het tips är att inte köra eller låta den gå varm i onödan.
Prova en standrad ecu och funkar den inte med denna så är det bara att dyka ner o felsöka i motor rummet.
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling blennow@glocalnet.net 0708-145580
MR Wankeltrim skrev:
Låter som antingen bränsle men troligtvis tändnings problem. Kollat tändningen ???
Prova en standrad ecu och funkar den inte med denna så är det bara att dyka ner o felsöka i motor rummet.
Ok.. någon som vet var man får tag i orginal ecu någon stans om man inte ska köpa ny..??
MR Wankeltrim skrev:
Ok... Har lösten ecu kanske.
Men låt oss säga att det inte blir någon bättring med annan ecu...
Vad kan då vara fel??
Säg att den inte får tillräkligt med sås, blir dom så attans varma i turbona redan på tomgång???
Avgaserna är ju så starka så att det sticker i ögonen av sås!!
Soppan borde inte vara något problem, om det inte är någon skitsoppa du råkat få i. Jag hade lite 99-oktanigt kvar när jag stälde in bilen förra vintern. Den gick igång fint på det efter en hel vinter.