Författare |
Ta bort servot - körbarhet? |
Hebbe
Användare

Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05 |
Publicerat datum: 19-09-2006 05:53 |
|
|
Har sett fler och fler som eliminerar servot på sina FD's och undrar lite varför och hur det påverkar körbarheten?
Mazda RX7 FD -92
Projekttråd |
|
Författare |
RE: Ta bort servot - körbarhet? |
Zebb
Användare

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 19-09-2006 06:34 |
|
|
Allt beror väl på hur stark du är. Jag funderar på exakt samma sak. Har testat bilar utan servo och det är inga problem. Kör man i mer än 5km/h så känns det ganska normalt igen. Jag kan inte tänka mig att det skulle bli värre i en FD, men har ingen erfarenhet själv.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 19-09-2006 06:51 |
|
|
Efterrsom jag är bara sååååå gammal så minns jag en tid då servo var en mindre lyx. Det fanns bland bilar utan servo en del lättstyrda (även i krypfart). Sen fanns det bilar som var ett mindre gympass att ratta ut ifrån en p-ficka.
Nu har jag inte kört bil utan servo på väldigt många år och funderar lite på hur chockad jag kommer bli när den servolösa RX-4: an ska tas i bruk igen. Tror jag får börja träna armmusklerna inför nästa sommar, synd att gymmet på jobb är stängt då hela huset byggs om
Aspekter att ta hänsyn till är varför man har servo och varför man vill ta bort den. Har märkt vid ett antal tillfällen vid intensivt rattande att servon inte alltid hinner med, kan ju sluta olyckligt om man har lätt för att drabbas av panik. Bilen blir fruktansvärt tungstyrd mot vad man förväntar sig och givetvis vid fel tillfälle. Så ska man köra i sammanhang där det gäller intensivt rattande kan man lika gärna vara utan servo.
|
|
Författare |
gzon
Användare

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 19-09-2006 09:25 |
|
|
Ta bort remmen till servon och testa om du är fundersam. Sälv så gillar jag inte att köra utan.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Walle
Användare

Hemort: Löddeköpinge
Registrerad: 21.06.06 |
Publicerat datum: 19-09-2006 10:12 |
|
|
Varför över huvudtaget? försöker du plocka effekt?
Mvh
Walle |
|
Författare |
Zebb
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 10:16 |
|
|
gzon skrev:
Ta bort remmen till servon och testa om du är fundersam. Sälv så gillar jag inte att köra utan.
Det blir inte samma sak. Det blir lättare om du bygger om styrracket så det blir helt manuellt. Men visst, tycker man det är olidligt utan remm så ska man nog inte änns fundera på det.
Varför vill man inte ha servo? För att få bättre känsla. Ganska meningslöst vid gatkörning mao.
Kolla denna länken om du är sugen på att modifiera: http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php?x=1
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
Redigerat av Zebb datum: 19-09-2006 10:24 |
|
Författare |
gzon
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 10:25 |
|
|
Zebb skrev:
gzon skrev:
Det blir inte samma sak. Det blir lättare om du bygger om styrracket så det blir helt manuellt. Men visst, tycker man det är olidligt utan remm så ska man nog inte änns funder apå det.
Varför vill man inte ha servo? För att få bättre känsla.
Varför skulle det inte vara lika lätt? När jag har rattat min bil med hjulen i luften har det varit pisslätt med motorn avslagen. Blir ju inte mer motstånd i racket bara för att man lägger ner hjulen på backen.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Zebb
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 10:33 |
|
|
Pisslätt, men det går att få det superlätt. Dessutom försvinner massvis med känsla när pumpen fortfarande är inkopplad. Helst ska man göra den där modden jag nämde ovan. Det blir en viss "seghet" kvar om man bara ta bort remmen.
Kolla här också, han kör väldigt mkt bana och borde veta: http://www.rx7club.com/showthread.php?postid=4618715#poststop
Personligen har jag dock aldrig testa HELT manuellt på en FD. Men det känns konstig i jämförelse med en bil som har helt manuell styrning.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
Redigerat av Zebb datum: 19-09-2006 10:47 |
|
Författare |
FB
Moderator

Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03 |
Publicerat datum: 19-09-2006 10:42 |
|
|
Bara en fundering: Är inte servon redan i orginalutförande på FD ganska väl avmätt för att så lite som möjligt av körkänsla etc. ska påverkas av servon? Vill erinra mig att Mazda lade ner både skapligt med tid och pengar bl.a. på detta!?!
Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret
www.myspace.com/fredrikbodin |
|
Författare |
Zebb
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 10:45 |
|
|
Som sagt; mkt gatkörning - servostyrningen kvar. Om man inte är väldigt stark och/eller ser det som ett träningspass varje gång man ska parkera 
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
gzon
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 13:14 |
|
|
2 anledning att ta bort servon är däremot vikt och utrymme.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
RobThebankz
Användare
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05 |
Publicerat datum: 19-09-2006 14:07 |
|
|
Jag har har ingen servo och det tog 1-2 dagar att vänja sig. Men nu är det skit samma. Det är bara vid fikparkering det kan va jobbigt men jag parkerar aldrig så.
Har läst någon stanns att det ska va bättre att inte a servo när man kör bana men om det stämmer vet jag inte. |
|
Författare |
mks
Användare
Hemort: Täby
Registrerad: 01.02.03 |
Publicerat datum: 19-09-2006 14:32 |
|
|
Såhär gjorde jag.
RX-7 TT -92
mks bifogat denna bild:
 |
|
Författare |
Zebb
Användare

Publicerat datum: 19-09-2006 14:40 |
|
|
Men som sagt, modifiera inte racket om ni inte ska göra det riktigt, finns ingen anleding då, förrutom det gzon precis nämde. Den där fingertoppskänslan får man bara om man modifierar till mekanisk styrning.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
Hebbe
Användare

Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05 |
Publicerat datum: 20-09-2006 05:56 |
|
|
Intressanta aspekter, känns spontant som servot stannar.
Varför jag funderade på att skippa servot - utrymme och värme. Mindre prylar i motorutrymmet bättre kylning.
Det som nämndes om servo som inte hänger med låter lite läskigt, någon som råkat ut för det?
Mazda RX7 FD -92
Projekttråd |
|
Författare |
TobiasRX
Användare

Hemort: Ljungby
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 20-09-2006 09:24 |
|
|
Mazda 6 MPS har väl lite problem med det, men har aldrig hört någon som haft det i en FD
HD |
|
Författare |
gzon
Användare

Publicerat datum: 20-09-2006 09:41 |
|
|
Även 626 -98 har problem med servo som inte hänger med. Felet uppkommer vid konbanekörning eller inspirerad stadskörning.
/Martin
www.superiorimports.se |
|