Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 00:35:22
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare Köptips
Ajkadaf
Användare

Hemort: Umeå
Registrerad: 20.10.06
Publicerat datum: 21-10-2006 17:45
Hej alla.
Jo jag vet att liknande trådar har tagits upp tusentals ggr tidigare, men jag och sökmotorer går inte riktigt ihop.
Det är så att jag har blivit frälst utav RX-7:an (fd3) och funderar på att köpa en. Men jag har varken åkt eller sett en rx-7:a "irl"

*Hur är rx7:an att äga?
*Är det mkt problem med dom?
*Topphastighet och 0-100km/h?
*Svår att skruva i?

Jag lär väl komma på fler frågor snart. Hoppas ni kan stå ut med alla bara smiley

//A
Författare RE: Köptips
thulle
Användare

Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-10-2006 18:21
testa å sök så finner du massor av information.

*Hur är rx7:an att äga?

Det beror helt å håller på vad du ska ha den till.
bruksbil = katastofal
busbil = helt ok men oxå beronde på vad du ska ha busbilen till.
Strip bil. finns nog billigare som går fortare men visst går det men det kostar.
banbil, kan det bli mycket bättre?

*Är det mkt problem med dom?

Det är en japansk bil från början på 90talet = 10-15år gammal.
Självklart kommer den behöva service, och delarna är inte helt gratis.
som tur är finns internet och man kan handla över hela världen och många har erfarnheter och speciellt wankel entusiater är väldigt hjälpsamma.
En tum regel som jag har är att alltid räkna med att en motorrenoveringen kan vara dags vilken dag som helst, om det inte redan är gjort. pris 15k?
Och det är ingen bil jag kan rekomendera om man inte är villig å skruva, visst är det en wankel men allt omkring är precis som vilken bil som helst.
och verkstäderna verkar inte vara villiga å skruva på dem

*Topphastighet och 0-100km/h?
0-100 5sek?
topphastighet? har åkt mätaren ut = 280 och det var väl inte nån jätte trevlig upplevelse, bilen är liten och i de farterna åker man betydligt bättre i en stor merca eller audi, men den har bra fartresurser, jag ser det snarare som en fördel att det känns som man åker i 350 när man åker 250 för det är fartkänslan som är det viktiga för mig för att jag ska hålla mig lugn på vardagarnasmiley

*Svår att skruva i?

som sagt det är som vilken 90tals japanare med turbo som helst, den har bärarmar å fjäderben och turbo massa en he del elektronik å magnetventiler som kan kärva.
Precis som en "vanlig" otto motor så det är nog inga större problem om man inte är rädd för elektronik och solenoider som är 10-15år gammla smiley
det är väl motorns innehåll som är lite speciellt och det kaske man lämnar till nån kunnig men det är oftar ingen jätte kostnad om man lyfter i och ur motorn själv.
Sen är det inga bilar som gått på vintern så det är sällan rost och liknande på bultar utan det mesta går lätt å fint.

Hoppas du vart lite klokare.....

Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
Ajkadaf
Användare

Publicerat datum: 21-10-2006 20:20
Tackar för ett snabbt svar.
I dagens läge äger jag en Impreza GT, men är som sagt sugen på en rx-7:a.
Frågan är ju om jag kommer att ångra mig om jag väl byter bil.

Vad ska man tänka/titta på när det gäller ett beg. köp. Alla bilar har ju en svag länk, vad är rx-7:ans?

Hackis
Användare

Redigera

Hemort: Göteborg
Publicerat datum: 21-10-2006 20:33
Ajkadaf skrev:
Tackar för ett snabbt svar.
I dagens läge äger jag en Impreza GT, men är som sagt sugen på en rx-7:a.
Frågan är ju om jag kommer att ångra mig om jag väl byter bil.

Vad ska man tänka/titta på när det gäller ett beg. köp. Alla bilar har ju en svag länk, vad är rx-7:ans?

Att tidigare ägare förstått att man inte bara kan höja laddtrycket utan att man först sett till att motorn är i gott skick och att bränslet räcker till för luften. Spikar den så kan allt vara kört....
Vill man ta ut mycket effekt så ska man ha bra apextätningar och förstärkt block.

Så egenligen är det inget som gör den annorlunda än andra bilar. man måste bara se till att den har förutsättningen att klara av effekt/vrid!

Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Yakozan
Användare

Hemort: Bromma
Registrerad: 23.10.06
Publicerat datum: 23-10-2006 14:41
Hej.

Är ny här.
Ska man hålla sig borta från högmilade exemplar ca 11000mil?

Har läst nåt snack om att blanda in 2-taktsolja i bensinen.
Ska man göra det på en original FD?

MVH
En som funderar på att skaffa en till leksak smiley

Paul Waldenström
Nissan Silvia S15 Spec-R
VW Golf III 1.8i

Redigerat av Yakozan datum: 23-10-2006 14:42
www.s15oc.com
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 23-10-2006 17:45
Viktigare æn påstådda mil ær skicket på bilen. En fin oskruvad originalbil ær många gånger i betydligt bættre skick æn en trimmad bil med færre mil på mætaren. Jag hade i alla fall hellre køpt en bil med fler mil och bættre skick æn en slutkørd "påstådd" kortmilare.

Lycka till!

/Martin

www.superiorimports.se
thulle
Användare

Hemort: Hedemora/Dalarna
Publicerat datum: 23-10-2006 20:47
Håller med där.

Milen är helt ointressanta på dessa bilar, låt skicket vara avgörande.

Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
RobThebankz
Användare

Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 23-10-2006 22:25
Is the FD a good daily driver? How reliable are FDs?

Not really and not very. Fuel costs are high due to low gas mileage and the requirement of premium grade gasoline (91+ (PON) octane in the US, or 95 RON). The interior doesn't fit much cargo and is limited to one passenger. The low stance can cause other cars to not see you, and you won’t easily see around them. They are a poor choice for driving in bad weather. Most forum regulars either use a daily driver car or have some alternate transportation in case the FD needs work. You do not want be tempted or forced to drive your FD with an undiagnosed problem.

This car is as reliable as you make it. A stock engine, with reliability mods, up-to-date maintenance, driven properly, will be fairly reliable. But modifications or neglect by past owners will generally reduce reliability.

2) This will be my first car.

First, please respect your vehicle. The number of FDs is steadily dwindling, and new drivers will subject their car to abuse both by accident and by laziness. FDs do not handle such abuse gracefully. But the more important point is that an FD is not a beginner's car. The light weight, turbocharged engine, rear-wheel drive place extra demands on the driver. Young drivers (we all were new drivers once) will experiment and make mistakes, even if they are trying not to. It's just not a safe car to 'learn' in. This car can be deadly in the wrong hands. If you are starting out and insist on power and performance, we suggest a 1st or 2nd gen RX-7 or an AWD sports car of another make. And get an insurance quote first - the insurance industry is well aware of this issue and you can expect your rates to reflect that.

3) How much does it cost?

The additional costs of an FD are not just high compared to all cars, but even to most sports cars in the same price class. Be sure to consider the price of the car, additional insurance, maintenance, gas, reliability modifications. As of August 2004, stock FDs in good running condition sell for $11-18k US. Even with a stock setup, the annual maintenance can easily exceed $1k/year, and modifications add much more. Owners should ideally have extra money available in case of a major repair. Even with these costs, the sheer performance of the FD makes a great value, which is why they are still used by many for autocross or track racing.

4) Which versions of the FD have turbos?

All FDs left the factory with twin turbos. These run at 10psi in sequential mode and can be felt from 2k all the way to redline, especially from 4500 up, when both turbos are operating. Any single turbo installations you see are aftermarket.

5) What is an R1? What is a touring?

Different option packages. The R1 was the sport version in 1993, and the R2 was the equivalent sport version from 94-95. R1/R2s have different suspension, synthetic suede seat covers, an extra oil cooler, front lip and rear spoiler, were not available with automatic transmissions, and more. The Touring (similar to the PEP and PEG) has conveniences like Bose stereo, foglights, leather seats, moonroof or sunroof. The Base model could have some of these options added. It is possible to mix/match these optional components yourself, so when shopping it can be tricky to identify the option package. The option package is not in the VIN code, however you may use the VIN code to request the build sheet from Mazda which contains details of the original factory configuration. See the links for detailed info.

6) Should I get a 94 or 95 since I heard they are better than 93s?

The 94s and 95s have some improvements that were not in the 93s, however today the differences are not signficant compared to maintenance history, repairs, and condition. There are 3 recalls on some of the 1993 models, contact your dealer to find if your 1993 car has had them performed. If not, get them done immediately – Mazda will perform them for free. Generally, the differences are minor and are overshadowed by issues of condition, maintenance, mileage, and aging. If you insist on having a later year, expect to pay more and search harder.

Hehe där är lite svar på frågor.
hitop78@hotmail.com
RobThebankz
Användare

Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 23-10-2006 22:48
glömde slänga in denna länk med http://rx7.voodoobox.net/infofaq/bguide3g/bguide3g.html

Mycket att läsa där !

PS: Ut och köp er dröm 7a nu smiley

Redigerat av RobThebankz datum: 23-10-2006 22:49
hitop78@hotmail.com
Ajkadaf
Användare

Publicerat datum: 24-10-2006 16:47
Tackar för alla svar.
10psi? hur mkt blir det i bar?

Jag är fortfarande kluven på om jag ska skaffa mig en rx-7:a.
Om jag skaffar mig en så blir det iaf en vänsterstyrd (antar att jag kommer få lite respons på det valet)
Men vänsterstyrda är inte lätt att hitta smiley
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn