Författare |
Luftintags rör |
Dea1982
Användare
Hemort: Mönsterås
Registrerad: 13.06.06 |
Publicerat datum: 26-10-2006 20:37 |
|
|
Hej alla här på SWR. Hade tänkt byta luftfilter och de tillhörande rör men kan inte min wankelmotor så bra än då jag försöker lära mig så mycket jag kan om min pärla. Har sökt lite på forumet här men inte hittat något svar på min fråga som jag ska komma till. Jag har som sagt tänkt byta rören ut till luftfiltren men de sitter förgrenaremed en slang som leder antingen tillbaka till eller ifrån filtret. Antar att det är en väldigt enkel förklaring till detta men frågar ändån. Vad är det för slangar och vad är det som sitter strax efter anslutningen mot luftintags röret? Har markerat förgreningarna med röda ringar och den andra som jag inte vet med en grön ring.
Dea1982 bifogat denna bild:
Redigerat av Dea1982 datum: 26-10-2006 20:42 |
|
Författare |
RE: Luftintags rör |
Dea1982
Användare
Publicerat datum: 26-10-2006 20:43 |
|
|
Lyckades inte få med bilden. Ska försöka lösa detta så att ni enklare förstår vad jag menar. |
|
Författare |
thulle
Användare
Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 26-10-2006 21:01 |
|
|
Ser ut som bypassventilen, eller även kallas Dumpventilen.
Sitter 2st en från varje turbo.
Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com |
|
Författare |
Dea1982
Användare
Publicerat datum: 26-10-2006 21:07 |
|
|
Jo det har sett att det är 2 så jag anade att de var dumpventiler men ville försäkra mig. Men om man ser på luftflödet mellan den lilla slangen o den större, hur är det? Går det från stort till litet eller fungerar det som en retur? De rör kit jag tänkt införskaffa har ingen förgrening så undrar lite vad jag ska göra av de från dumpventilen då? |
|
Författare |
dizzy
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 26-10-2006 23:28 |
|
|
Luftten från dumpventilerna går till insugsröret, dvs från smått till stort.
Anledningen till återcirkuleringen är inte LMM som på andra bilar, eftersom det inte finns nån LuftMasseMätare(LMM) på FDn, utan för att inte onödigt ventilera redan filterad luft,samt (nu gissar jag) att skicka lite luft bakvägen genom luftfiltret för att hålla det rent lite längre.
Så är det bara att göra en "fast-and-the-furious" dvs sicka luften från dumpventilerna till atmosfärern
även kallad öppen dump
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
Dea1982
Användare
Publicerat datum: 27-10-2006 03:26 |
|
|
hehe De låter ju nice. Jag anade att den var återcirkulerande och min gissning skulle vara samma som din dizzy.
Ville bara veta vad jag skulle göra med dessa slangar eftersom det inte är några anslutningar på de nya rören men då komer detta lösa sig me. Tackar för alla svar. |
|