Författare |
hittade en Fuelcut defencer, vad gör den? är det möjligt att programmera om orginal ecu? |
thulle
Användare
Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 29-10-2006 19:56 |
|
|
Var å plockade ur lite inredning i bilen och hittade på en Knightsport fuelcut defencer.
Vad exakt gör denna pryl med bilen?
Sen har jag lite funderigar om något annat kan vara mixrat med bilen eftersom den verkar gå väldigt fett.
jag har inte kollat några värden eller kört med bredbandslamba men det lukar inte miljöbil ur avgasröret direkt, kan inte minnas att min gamla FD lukta så mycker soppa.
det enda jag hittar i elektronikväg är en Knightsport fuelcut defencern och en turbotimer.
samt att hastighetsspärren är borttagen.
Jag har kollat laddtrycket med en billig mätare och även där vart jag lite fundersam,
det går upp på 0,8 direkt när man trycker på sen 0,6
dippar när andra turbon slår i
sen upp på 0,8 och vänder snabbt ner till 0,6
Det sitter öppet filter på och 3" catback
kan det vara så att den har problem att reglera laddet?
inte kan man väl ändra laddet nån annanstans än elektroniskt i styboxen?
hur fixar man detta bäst?
jag ska försöka kolla om det finns nån läcka samt mäta med en bättre mätare och se om det ger andra värden.
Förövrigt går bilen som ett skott så det finns inget att klaga över där
//Mattias
Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com |
|
Författare |
RE: hittade en Fuelcut defencer, vad gör den? är det möjligt att programmera om orginal ecu? |
RobThebankz
Användare
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05 |
Publicerat datum: 29-10-2006 20:18 |
|
|
alltid kul när man hittar något lite extra gömt i bilen 
Ska inte den göra så man inte får för mycket soppa ? Låter lite som det |
|
Författare |
RE: hittade en Fuelcut defencer, vad gör den? är det möjligt att programmera om orginal ecu? |
thulle
Användare
Publicerat datum: 29-10-2006 20:52 |
|
|
Hade nog hellre sett att den var orginal så man visste att allt var som det skulle 
vad jag förstått så gör den så att bilen inte ska bryta vid högre ladd,
men kan även höja laddet och skicka in mer soppa för detta?
/Mattias
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 30-10-2006 05:42 |
|
|
Om man har 0.6 i ladd org, men bilen vill nu ladda tex 0.8. Då har en org ecu en säkerhets pryl som ska förhindra att man kör med för högt laddtryck. Så när man nu höjt laddtrycket, då kommer det att kännas som om någon stampar snabbt på bromsen några gånger... Men det är alltså ecu ´n som stryper bränsle tillförseln.
En fuel cut defencer tar bort den funktionen...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
thulle
Användare
Publicerat datum: 30-10-2006 09:45 |
|
|
ahh tack för svaret!
Men inte kan den väl även höja laddet och ordna soppa till det för det måste väl göras i styrboxen?
Logiskt sett borde man väl ändrat något i styrboxen om man sätter dit en fuelcut defencer eller brukar man använda det på bilar som är orginal för att få bort en säkerhetsgrej bara för att den har problem att reglera laddet? Låter galet 
Är det vanligt eller enns möjligt att de programmerat om ECU:n?
har kollat på den och i den men allt ser orört och orginal ut.
man kanske skulle köpt en bredbandslamba å kollat om den verkligen går fett för den luktar som en sur moppe 
Känns som man skulle investerat i ett PFC eller microtech nästan.
Hur funkar laddtrycksstyrning på dessa?
X-man jag ska försöka få iväg dina paket i veckan.....
|
Författare |
Dea1982
Användare

Hemort: Mönsterås
Registrerad: 13.06.06 |
Publicerat datum: 30-10-2006 16:13 |
|
|
För en som inte börjat rota i inredningen än. Vart sitter ECU:n på en FD?? Hade tänkt börja uppgradera bilen lite i vinter och funderar på att byta ut den. |
|
Författare |
thulle
Användare
Publicerat datum: 30-10-2006 18:28 |
|
|
På min högerstyrda sitter den på vänster yttersida vid fotändan för passageraren, bakom en plastkåpa.
misstänker att det är lika på vänsterstyrda fast på höger sida då.
sitter plastbit där, det är bara att ta bort den så ser du styrboxen.
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 30-10-2006 18:58 |
|
|
thulle skrev:
ahh tack för svaret!
Men inte kan den väl även höja laddet och ordna soppa till det för det måste väl göras i styrboxen?
Logiskt sett borde man väl ändrat något i styrboxen om man sätter dit en fuelcut defencer eller brukar man använda det på bilar som är orginal för att få bort en säkerhetsgrej bara för att den har problem att reglera laddet? Låter galet
Är det vanligt eller enns möjligt att de programmerat om ECU:n?
har kollat på den och i den men allt ser orört och orginal ut.
man kanske skulle köpt en bredbandslamba å kollat om den verkligen går fett för den luktar som en sur moppe
Känns som man skulle investerat i ett PFC eller microtech nästan.
Hur funkar laddtrycksstyrning på dessa?
X-man jag ska försöka få iväg dina paket i veckan.....
Höjt laddtryck kan oftast vara resultat av tex ett grövre avgassystem, eller kanske borttagen kat... eller rensad kat.
Och din ecu är inte omprogrammerad. Kan sitta någon typ av "pysventil" på din bil som styr laddtrycksstyrningen kanske... Men det kan som sagt vara något annat oxå (avgas osv)
När det gäller eftermarknads ecu kan jag bara svara för hur det fungerar på pfc´n. Och där kan du antingen köpa vilken eftermarknads styrning som helst. Eller köpa Apexi´s kabelhärva och solenoid som passar till pfc´n, personligen har jag aldrig gillat apexi´s solenoider.
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
Dea1982
Användare

Hemort: Mönsterås
Registrerad: 13.06.06 |
Publicerat datum: 31-10-2006 01:00 |
|
|
Ok. Tackar. MIn är också högerstyrd så då ska det inte vara några problem att finna ECU:n.  |
|