Författare |
Ang. tändstift |
Jamten
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.10.06 |
Publicerat datum: 19-12-2006 14:42 |
|
|
Hej.
Just nu loggade jag in på min väns konto eftersom han jobbar. Han har problem med att bilen inte startar. Jag har själv har inte testat att starta bilen men han påstår att det inte låter som att den vill alls. De har testat att köra igång med startkablar men med inget resultat. Då dök jag förbi och tänkte kolla stiften och lite så. Men då hade han inga verktyg så det fanns ingen chans att jag kunde fixa bort ett tändstift utan verktyg. Jag har som sagt inte själv lyssnat på den men antingen så kan det bero på att han har ett dåligt batteri eller så har det ju med tändningen. Därför tänkte jag börja med att kolla tändstiften och byta dem iaf. Det är väl bara två? Jag är verkligen inte kunnig på wankel. Jag vet hur det fungerar på ett ungefär men jag har alltid jobbat med cylindermotorer. Så då till frågorna.
1. Finns det något känt problem när det gäller att starta en rx7a då den inte vill?
2. Eftersom att det är två fack med en skiva i varje så listade jag ut att det var sidtändning på det. Jag hittade två tändstift. Finns det fler?
3. Vad är det för tändstift jag skall införskaffa? Skriv gärna hela numret så det bara är att dyka in på OK/Q8 och köpa stift.
Svara gärna så fort som möjligt. Det är tydligen lite brådis.
Ha en fortsatt bra dag.
MVH William |
|
Författare |
RE: Ang. tändstift |
Chrno
Användare
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05 |
Publicerat datum: 19-12-2006 19:07 |
|
|
Jag kan svara på några av frågorna,
Det är 4 tändstift.. Sitter 2 över å 2 under.. rakt vertikalt..
..
Du kan INTE smita in på ok å köpa stiften. Dom är special
Heter hos ngk 2st "BUR7EQ " och 2st "BUREQ9" om mina inte är helt fel.
Viktigt att dom hamnar rätt när ni stoppar i dom också då 2 är "leading" (uppe, rätta mig om jag har fel) och 2 Trailing (nere)
Ang kända fel så kan Mr Wankeltrim eller nån annan av dom som är duktiga på wankel svara. Min har alltid startat så jag har inte letat lösningar, men dom kan garanterat hjälpa dig.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678
Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.
http://www.garaget.org/chrno |
|
Författare |
Magnus
Användare
Hemort: Bålsta
Registrerad: 05.04.04 |
Publicerat datum: 19-12-2006 19:16 |
|
|
Jag vet att på de äldre modellerna så brukar motorn kunna sura ner sig rejält. Prova att rycka säkringen till soppapumpen och kör runt den på startmotorn ett tag.
Magnus Ivarsson
Rx-7 FB -85 med Koni dämpare, Eibach fjädrar och Racing Beat avgas. 145 hk @ 6400 rpm
Rx-7 T2 -87
S**b 900 GL -84
S**b 9-3 Aero -01 |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 19-12-2006 19:30 |
|
|
Enklast att byta alla 4 till BUR9EQP
Ryck reläet till bränsle pumpen. Sitter i reläboxen, längst fram vid huvlåset...
Kör motorn utan tändstift i ca 4x20sek, låt lufta lite mellan gångerna... i med nya stift. Och se till så att det finns ström när du försöker starta den igen, så att det inte blir samma sak.
Lycka till...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 19-12-2006 21:21 |
|
|
Chrno skrev:
"leading" (uppe, rätta mig om jag har fel) och 2 Trailing (nere)
Leading sitter nere och Trailing uppe.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
FB
Moderator
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03 |
Publicerat datum: 19-12-2006 21:30 |
|
|
Två gamla trådar om bl.a. tändstift:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=40&thread_id=6376#post_45461
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5940&rowstart=25
Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret
www.myspace.com/fredrikbodin |
|
Författare |
Chrno
Användare
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05 |
Publicerat datum: 19-12-2006 21:42 |
|
|
X-man: kommer dom inte i "kit" här.. När jag köpte i japan fick jag en fin liten kartong me 4i 2 av varje
Mr Wankeltrim: Danke.. Alltid lär man sig nått.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678
Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.
http://www.garaget.org/chrno |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 20-12-2006 05:38 |
|
|
Chrno skrev:
X-man: kommer dom inte i "kit" här.. När jag köpte i japan fick jag en fin liten kartong me 4i 2 av varje
Mr Wankeltrim: Danke.. Alltid lär man sig nått.
Hehe.. inga kit här inte... Du kommer snart att märka att ska man ha grejjer till en wankel i sverige så kommer det inte i någon presentförpackning
Dom få gånger jag varit tvungen att beställa stift över disk i reservdelsbutik, så ser dom ut som ett frågetecken när man rabblar beteckningen på dom... Och undrar om det är något som sitter i en cross... Speciellt när man som mig kör med 11´or...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
wankelmats
Administratör
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 20-12-2006 07:07 |
|
|
Tändstift av de vanligare typerna till Rx7 finns på lager i minst 3 orter i landet;
Skurup, Göteborg och Stockholm.
(Jamten, du har fått ett email)
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
wankelmats
Administratör
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 20-12-2006 07:53 |
|
|
Chrno skrev:
..
Viktigt att dom hamnar rätt när ni stoppar i dom också då 2 är "leading" (uppe, rätta mig om jag har fel) och 2 Trailing (nere)
..
Så länge som de kallaste stiften sitter upptill på en bilwankel gör det inget om man blandar ihop vilka som är L och T
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
Hebbe
Användare
Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05 |
Publicerat datum: 20-12-2006 12:54 |
|
|
Jag hade stora problem att få igång min bil efter div. meckande i början på sommaren och fick rekommendationen att ha en bil på tomgång som batterislav och sedan bara försöka och försöka. Tog ett tag men det gick.
Man skall inte dutta med startmotorn utan verkligen köra den hårt men inte för hårt.
Lycka till!
Mazda RX7 FD -92
Projekttråd |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 21-12-2006 19:30 |
|
|
X-Man skrev:
Hehe.. inga kit här inte... Du kommer snart att märka att ska man ha grejjer till en wankel i sverige så kommer det inte i någon presentförpackning
Dom få gånger jag varit tvungen att beställa stift över disk i reservdelsbutik, så ser dom ut som ett frågetecken när man rabblar beteckningen på dom... Och undrar om det är något som sitter i en cross... Speciellt när man som mig kör med 11´or...
Om du köper 4 stift så lovar jag att du får asken på köpet.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/NGK.jpg[/img]
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|