Författare |
Bilen startar icke |
Jamten
Användare
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.10.06 |
Publicerat datum: 20-12-2006 20:57 |
|
|
Hej igen.
Jo det är då så här, bilen startar inte alls. Det är endast startmotorn som snurrar men ingen tändning. Jag tog ut ett stift och kollade det. Det var gyllenbrunt och sen lite små-svart lite varstans. Men det var snustort och min polare körde bilen för två dagar sen innan isen kom. Då hände även en annan sak. Pinnen man skruvar på för att sätta på hel och halvljus gick åt skogen. "Pinnen" blev riktigt varm och sen så dog den. Då dog även taklampan och instrumentpanelens belysning enligt vad han säger. Jag tror det är jordfel. Men jag är heller ingen elexpert. Men sen så var ju stiften torra också.. D.v.s att det inte fanns någon soppa där alls. För pinnen i mitten av stiftet var svart med en liten beläggning på. Då skall ju stiftet vara lite fuktigt eller blött. Men det var snustorrt. Men jag pratade med en snäll person här på forumet och han sa att bensinpumpen skulle låta?
Ifall man har på tändningen nu och har el till batteriet så funkar inget, man kan endast sätta på helljus. Varken AC:n går igång eller fönsterhissarna.
Vad kan detta bero på? Varför vill bilen inte starta? Kan det vara så pass simpelt att allt har samma jordning? Kan det vara en kraftig kabelbrand som uppstog då "pinnen" överhettades? Soppapumpen måste ju få el för att kunna driva omkring det hela och det får den ju inte eftersom det inte kommer någon soppa alls. Men tändningen låter inte alls. Den spinner bara på startmotorn jämt och ständigt. Tror ni det går att rulla igång den?
Behöver verkligen hjälp nu. Jag har endast hållt på med kolvmotorer som sagt så detta är helt nytt för mig och det är kanske en liten dålig start på det hela.
Uppskattar alla sorts svar som kan ge en iaf en gissning på vad det kan vara så man kan försöka något.
EDIT: ifall detta hjälper så är det en RX-7a FD type-R efini högerstyrd.
MVH William
Redigerat av Jamten datum: 20-12-2006 20:59 |
|
Författare |
RE: Bilen startar icke |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 20-12-2006 22:09 |
|
|
Det låter som att du har ett större elfel så du bör inte försöka starta bilen förrens du har hittat och reparerat felet. Det första du bör göra är att koppla ifrån batteriet så du inte riskerar få en kortslutning som ev förstör mer kablar/komponenter i bilen. Att leta elfel kräver ett elschema och förståelse hur komponenter fungerar samtidigt så gäller det att söka metodiskt annars kan man leta på helt fel ställe. Skriv ner allt som slutat fungera och kolla om dom har ett samband med varandra typ samma säkring, jordpunkter eller om dom får spänning från samma källa.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
Jamten
Användare
Publicerat datum: 20-12-2006 23:12 |
|
|
Allt verkar ha slutat fungera, när jag sätter på tändningen fungerar inga lampor inne i bilen, kan ej dra ner rutorna, inget bakgrundsljus bakom mätarna, tutan funkar ej, inte ens ett pipljud när dörren är öppen får jag fram.
Batteriet har laddat ut sig själv, trodde först att jag hade glömt en lampa på men det hade jag inte.
Det ända som funkar med tändingen på är blinkers o helljus. |
|
Författare |
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 21-12-2006 07:26 |
|
|
Någonting har du fått kortslutning i...
Som Jörgen skrev. Söka metodiskt är enda vägen.
Kan ev hjälpa till om du vill? Men det är DYRT!
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. |
|
Författare |
Crom
Användare
Hemort: Umeå
Registrerad: 23.01.06 |
Publicerat datum: 30-12-2006 14:35 |
|
|
Mät på täntutgången i tändningslåset, låter som om det är ngt vajsing med den. Och eftersom spaken blev varm så borde elfelet ligga någonstans på ljussidan...reläet kanske har kortis. Någon kraftig kabelbrand tror jag inte det är för då känner man lukten.
Vinyl adds horsepower=) |
|
Författare |
Jamten
Användare
Publicerat datum: 01-01-2007 10:45 |
|
|
nån som har lust o hjälpa till lite ? bilen står i bromma.. |