Författare |
Frågor ang rx-7 |
snaps
Användare
Hemort: västerås
Registrerad: 11.02.07 |
Publicerat datum: 11-02-2007 21:22 |
|
|
Tjenare. Innan någon säger något så kan jag meddela att jag testade sök funktionen men fick bara "sidan kan inte visas" när jag tryckte på sök.
Iallafall, går i tankarna på att köpa mig en Rx-7:a till sommaren. Men så kommer det ju upp en massa frågor eftersom det är en ny bil och wankel motor.
Men men, slutsnackat och till frågorna;
1: Ungefär vad får man räkna med i försäkringspengar för mig? 21 år, bor i västerås, har garage.
2: Jag gillar att svänga men även känna den där sparken i bröstet när jag stampar på. Är en rx-7;a rätt bil för mig?
3: Vad ska man tänka på när man kollar på rx-7;or?
4: Trimning, vill landa runt en 350-400hk och kommit fram till att jag behöver byta kylare, ic, avgassystem,boost controll för skenande laddtryck(hört att detta är vanligt problem?) Vad mer för att få det driftsäkert?
5: Vad kommer det att kosta mig att få 350-400hk, förutsatt jag jag monterar allt själv?
6: Några problem jag borde veta om innan jag köper en bil? Läste att många rasar efter ca 10.000mil?
7: Ska jag försöka importera själv direkt ifrån japan eller köpa ifrån t.ex j-spec eller annan import firma? Eller köpa en svensk reggad direkt? Vad tillkommer vid egen import?
Hoppas någon har tid/lust att svara på dessa frågor! Skulle uppskattas mycket och kanske även sluta i att en till rx-7;a rullar i sverige=)
Mvh |
|
Författare |
RE: Frågor ang rx-7 |
Mäcen
Användare
Hemort: Karlskrona
Registrerad: 30.06.06 |
Publicerat datum: 11-02-2007 21:32 |
|
|
Räkna med att en helförsäkring går på över 10000:-
Jag har ringt runt till flera försäkringsbolag, och fick bästa pris hos Mazdaförsäkring.
Marcus Svensson
MX-3 2.5 V6 -93 *till salu*
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com |
|
Författare |
Dea1982
Användare

Hemort: Mönsterås
Registrerad: 13.06.06 |
Publicerat datum: 12-02-2007 00:14 |
|
|
Jag ger runt 4500kr helförsäkrad/halvår på länsförsäkringar |
|
Författare |
Jonas|GBG
Användare

Hemort: Bohus
Registrerad: 08.08.05 |
Publicerat datum: 12-02-2007 05:39 |
|
|
16 000kr går min helförsäkring på om året och jag är 23år, bor i Göteborg och har eget garage. Billigaste för mig var på Salus Ansvar
Jonas Bergqvist | RX-7 FD Singelturbo
Sposorer:
[img]http://www.takeforum.com/forum/banners/spforum.gif[/img]
http://www.streetperformance.se
http://www.racecom.se
http://www.cdr.nu
http://www.qps.se |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 12-02-2007 05:50 |
|
|
snaps skrev:
Tjenare. Innan någon säger något så kan jag meddela att jag testade sök funktionen men fick bara "sidan kan inte visas" när jag tryckte på sök.
Iallafall, går i tankarna på att köpa mig en Rx-7:a till sommaren. Men så kommer det ju upp en massa frågor eftersom det är en ny bil och wankel motor.
Men men, slutsnackat och till frågorna;
1: Ungefär vad får man räkna med i försäkringspengar för mig? 21 år, bor i västerås, har garage.
2: Jag gillar att svänga men även känna den där sparken i bröstet när jag stampar på. Är en rx-7;a rätt bil för mig?
3: Vad ska man tänka på när man kollar på rx-7;or?
4: Trimning, vill landa runt en 350-400hk och kommit fram till att jag behöver byta kylare, ic, avgassystem,boost controll för skenande laddtryck(hört att detta är vanligt problem?) Vad mer för att få det driftsäkert?
5: Vad kommer det att kosta mig att få 350-400hk, förutsatt jag jag monterar allt själv?
6: Några problem jag borde veta om innan jag köper en bil? Läste att många rasar efter ca 10.000mil?
7: Ska jag försöka importera själv direkt ifrån japan eller köpa ifrån t.ex j-spec eller annan import firma? Eller köpa en svensk reggad direkt? Vad tillkommer vid egen import?
Hoppas någon har tid/lust att svara på dessa frågor! Skulle uppskattas mycket och kanske även sluta i att en till rx-7;a rullar i sverige=)
Mvh
2. Rx7´an är en av dom bättre japanska bilarna när det gäller effekt/svänga teknik. Så svaret är väl JA
3. Kolla på samma sak som när du köper en vanlig bil. Egentligen inget märkvärdigt. Kläm och känn dig för.
4. Du kan passa på att kolla skicket på oljekylarna, om du vill vara säker på en driftsäker bil. Finns bra att köpa till en vettig peng annars.
5. 350-400hk är precis över gränsen av vad org snurror klarar. Så då är risken att du vill ha ett singel kit, eller uppgradera dubbla. Lite beroende på vad du ska ha bilen till. Och ett "färdigt" kit börjar nog på 25-30.000:- Blir förstås en mindre peng om du gör mycket själv. Men det rekommderas endast om du vet vad du gör.
6. Dom rasar inte om dom är sköt. Precis som en vanlig bil. Däremot vill en wankel gärna att man är noga med servicar...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
snaps
Användare
Publicerat datum: 13-02-2007 16:19 |
|
|
okej, hur mycket klarar org turbo aggen?
Om jag vill ha 350-400hk vad är bästa aggen till rx-7;an då?
Skillnad på singel kit och dubbla turbo agg, hur mycket skillnad är det i respons osv? |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 13-02-2007 16:42 |
|
|
snaps skrev:
okej, hur mycket klarar org turbo aggen?
Om jag vill ha 350-400hk vad är bästa aggen till rx-7;an då?
Skillnad på singel kit och dubbla turbo agg, hur mycket skillnad är det i respons osv?
Org snurrorna klarar strax över 300hk, men då blir det en riktigt rolig "gatbil" med bra köregenskaper.
Går tyvärr inte att svara på vilket agg som är bäst... Finns många att välja på. Tror tex att det var någon som hade provkört en 7´a med Knighstports snurror på att guda förklarade den bilen. Finns någon tråd här på forumet...
Singel eller dubbel. ja... pest eller kolera...
Vad ska du använda bilen till? Bankörning, strippen... eller "bara" gatbil?
Singel kan du plocka mer effekt ur, med risken att laddtrycket kommer lite senare. Dubbel kan det vara svårt att plocka höga siffror ur, medans du kan få väldigt tidigt laddtryck...
Ett tips, börja med allt annat innan du byter snurror...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
Redigerat av X-Man datum: 13-02-2007 16:43 |
|
Författare |
snaps
Användare
Publicerat datum: 13-02-2007 16:59 |
|
|
okej, byta agg osv känns lite för mycket att börja med.
Bilen kommer mest användas till gatbil men jag vill även testa på bana(gillar ju att svänga samt rattlås körning någon gång här i stan mest för skojs skull.
Hur mycket väger en rx-7:a org?
Om jag satsar på runt 300hk behöver bromsar/väghållningen uppgraderas då? Eller är det lite overkill? Kommer antagligen att göra något med bromsarna när tillfällge ges då jag gillar att bromsa då och då, men undrar om det är nödvändigt att göra direkt?
Mvh |
|
Författare |
Mäcen
Användare
Hemort: Karlskrona
Registrerad: 30.06.06 |
Publicerat datum: 13-02-2007 17:52 |
|
|
1260kg tjänstevikt.
För att köra bana för första gången behöver du inte göra någonting med bilen. Min MX-3:a fungerade finfint när jag körde bana första gången. Om du nu tvunget vill uppgradera något för banåka så skulle det vara däcken. Nästa steg lite vassare belägg.
Marcus Svensson
MX-3 2.5 V6 -93 *till salu*
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com |
|