Författare |
Moms fråga vid englands import |
Nossie
Användare
Hemort: Strömstad
Registrerad: 05.02.07 |
Publicerat datum: 27-02-2007 19:33 |
|
|
Hej. jag e ny här på forumet. Jo det e så att den 23 maj flyger jag över till england för att köpa mig min drömbil. Jag har drömt om en FD ända sen min granne skaffade sig en för 4 år sen. Iallafall så undrar jag då hur det ligger till med momsen på englands importerade bilar? England är ju ett Eu land så då behöver jag inte betala moms? rätt, fel? Tackar för svar Mvh Andreas |
|
Författare |
RE: Moms fråga vid englands import |
Wedebring
Användare
Hemort: Nossebro
Registrerad: 26.04.06 |
Publicerat datum: 27-02-2007 20:27 |
|
|
stämmer bra.
du betalar ingen moms på bilen! |
|
Författare |
Nossie
Användare
Publicerat datum: 27-02-2007 22:11 |
|
|
Ok då vet jag det. Jag hade läst någonstans att om man köpte bilen utav ett företag var man tvungen att betala moms när man kom hem till sverige och om man köpte av en privat person så slapp man momsen. Men det stämmer alltså inte då?
Mvh Jonsson: Nybliven FD-93 ägare |
|
Författare |
D0GG3
Användare
Hemort: Kalmar
Registrerad: 27.02.06 |
Publicerat datum: 28-02-2007 00:28 |
|
|
Nej det är bara köra hem bilen och åka och regga. Se till att du får med dig v5 pappret bara
Rx-7 FD R2 |
|
Författare |
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 28-02-2007 04:54 |
|
|
Nossie skrev:
Ok då vet jag det. Jag hade läst någonstans att om man köpte bilen utav ett företag var man tvungen att betala moms när man kom hem till sverige och om man köpte av en privat person så slapp man momsen. Men det stämmer alltså inte då?
Det är om du själv är ett företag som det kan vara så, men jag gissar att du handlar som privatperson...
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
LindeMan
Användare
Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06 |
Publicerat datum: 28-02-2007 07:29 |
|
|
haha grymt med en fd som ftg bil |
|
Författare |
Nossie
Användare
Publicerat datum: 28-02-2007 17:36 |
|
|
Tack för svaren Då vet man vad som gäller ang momsen iaf Så nu är det bara ett par andra hinder man får ta itu med innan resan Det är ju tur att ni finns här på forumet så man får svar på sina frågor hehe
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 28-02-2007 17:52 |
|
|
En fråga som slagit mej ett par gånger är:
Varför åker man över till England o köper en Japan importbil när det går att fixa detta här hemma.
Är det priset eller utbudet som är anledningen.
Borde ju va säkrare och enklare att köpa här hemma om man handlar av seriöst folk sen har man ju lite mer trygghet om nåt skulle strula vilket jag tror Engelsmännen skiter i eller ?????
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580
Redigerat av MR Wankeltrim datum: 28-02-2007 17:52 |
|
Författare |
Wedebring
Användare
Hemort: Nossebro
Registrerad: 26.04.06 |
Publicerat datum: 28-02-2007 20:31 |
|
|
MR Wankeltrim skrev:
Varför åker man över till England o köper en Japan importbil när det går att fixa detta här hemma.
Borde ju va säkrare och enklare att köpa här hemma om man handlar av seriöst folk sen har man ju lite mer trygghet om nåt skulle strula vilket jag tror Engelsmännen skiter i eller ?????
Jag hämtade min i england och anledningarna va ju dels priset, men sen ville jag göra det också för att se hur det funkar att ta in en bil själv från england. sen blev det ju som en liten semester också där vi körde min FD 60 mil genom hela england, gick på lite lokala pubar på kvällarna och sov på lite olika hotell.
så det va ingen dålig upplevelse alls |
|
Författare |
Avve
Användare
Hemort: Linköping
Registrerad: 18.02.07 |
Publicerat datum: 01-03-2007 11:43 |
|
|
MR Wankeltrim skrev:
Det är både priset OCH utbudet. Och som sagt, upplevelsen... Ibland får man hem en riktigt bra bil , och ibland får man renovera mer än man trodde |
|
Författare |
Nossie
Användare
Publicerat datum: 01-03-2007 19:50 |
|
|
Jag tänker hämta hem från england dels för priset sen så är det som andra säger att det e en liten upplevelse. Jag skall visserligen bara vara borta 4 dagar så någon semester blir det inte men jag hoppas på en häftig resa (utan ras och andra otrevligheter)
|
Författare |
ic3m4n
Användare
Hemort: Halmstad
Registrerad: 01.03.07 |
Publicerat datum: 02-03-2007 18:15 |
|
|
När du får regpappren i England, se då till att det är V5c papper och inte de gamla som bara heter v5. Får du dom som heter V5 så kommer du få svårt när den skall reggas hos SBP. V5c och sedan finns det en ny model men kommer inte ihåg betäckningen på det nya. Var noga med att du får de pappren som e märkta med siffror. 1-8 är att rekomendera.
Gör dock inte som mig, glöma av att kolla så chassie nr stämmer med det som står på pappret. Då får du lite större problem. Men inget som inte mazda sverige kan klara ;) Lycka till med importen
MvH//Micke |
|
Författare |
Nossie
Användare
Publicerat datum: 04-03-2007 21:10 |
|
|
okej tack för tipset med v5c pappret. visste att jag skulle ha v5 pappret men inte att det fanns fler benämningar på dom som då t.ex C. Chassinr är också en självklarhet vid import Skall höra av mig här på forumet sen när bilen är hemma tack för er hjälp
|