Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 01:10:31
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare vilken turbo?
bossemannen
Användare

Hemort: vasa Finland
Registrerad: 07.01.07
Publicerat datum: 04-03-2007 20:26
jo jag undrar vilken turbo jag borde köra med,motorn är tänkt enligt följande:spridare 850cc och 1600cc.KG primär och sekundär fuelrail.front intercoler 3tums tryckrör.xs grenrör.apexi avgassystem .apexi fc comander.dubbla walbro 255 pumpar motorn orörd eller med streetport

De e hårda bud sa moses när han tappade stentavlorna i golvet

Redigerat av bossemannen datum: 04-03-2007 20:42
Författare RE: vilken turbo?
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-03-2007 22:18
Det finns många vägar att gå vad det gäller turbo val då det är denna man bör utgå från då man väljer önskad/trolig effekt. Vad jag ser enligt din spec vill du ta ut mellan 600-700 hk på bensin eller E-85. Det första du ska tänka på är att bygga en motor som har bra grundeffekt d.v.s hög grundeffekt utan turbo, detta uppnår man b.l.a genom flödesoptimering samt porttidsändring av streetporten eller varför inte lägga till en liten bridgeport för högre varvtals register (men med högre bensinförbrukning). Lika viktigt som att porta motorn är att förstärka och byta apex tätningar till en mer hållbar kvalite såsom SCE, Rotary aviation, PTS,NRS Ianetti eller liknande samt balansera motorn. Finns många sätt att göra detta på, alla wankeltrimmare har sitt "tänk" att gå på beroende på effektuttag. Sen är motorstyrningen en viktig bit och där finns det en massa system till wankel att tillgå. Nägra riktigt bra läs dyra samt några "billiga" som ej är så stabila. Turbo aggregat kan vara t.ex ett Greddy T-78, Garrett GT-42,Turbonetics T-70 eller varför inte Holset HX-50. Grenröret är också en viktig komponent i kringutrustningen. Billiga s.k Kina grenrör är ej att rekommendera till wankeln, fråga din wankeltrimmare vad han rekommenderar. Intercoolern är en mycket viktig kompont i kedjan av kringutrustning för att få en responssnabb och hållbar turbo wankel. Greddy 3 raders eller liknande HKS samt den största Kina intercoolern som har tjocklek 100 mm samt 300 mm höjd och 600 mm bredd är ett billigt budget alternativ om man vill bygga om och svetsa nya tankar.Dubbla Walbro pumpar funkar eller en Aeromotive A-1000 pump. Detta är bara lite vad som krävs som grundföruttsättning för en 600-700 hk 13B REW wankel.

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse

Redigerat av Lasse wankel datum: 04-03-2007 22:19
MR Wankeltrim
Användare

Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 04-03-2007 23:28
Kan nästan hålla med om allt som Lasse skrev förutom att skall man nå effekter runt 550hk så får man räkna med o ladda runt 1.5bar och detta är smärtgränsen för vad en fd rotor klarar.
Laddar man mer med FD rotorerna så är motorn en tids bomb !!!! "Det kommer smälla frågan är bara när det händer" smiley . För dom som tänker ladda över 1.5 bar så finns möjligheten att byta till S4:ans turbo rotorer som har två fördelar men tyvärr även en nackdel. Kompressionen är lägre ( 8:5 ) vilket är en fördel om man vill ladda mer. Sen är det en annan typ av gjutning med tjockare gods så dom imploderar inte som FD rotorn.
Nackdelen med S4:ans rotorn är att dom väger ca 225g mer än en FD rotor och som dom flesta säkert vet så vill man försöka ha så låg rörlig vikt i en högvarvig motor om man vill ha hållbarhet.
Nu är inte den högre vikten ett problem då det går att lätta ner rotorerna till ungefär samma vikt som en FD rotor.
Vill man ha en någorlunda bra körbarhet så är bridgeport inget för gata men vill man ha ut mycket effekt så är det ett alternativ. Det finns ett annat alternativ om man inte vill åka bridgeport och det är att man åker med såkallade skalperade rotorer vilket gör att man får nästa samma öppettider som på en bridgeport men med samma snälla gång som en streetport tack vare att man slipper ha överlappande insugstider.

[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580

Redigerat av MR Wankeltrim datum: 05-03-2007 07:46
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
NiHa
Användare

Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 04-03-2007 23:41
Jag skulle tillägga Schwitzer S471:a som är kalas till Wankel, utöver de som redan upptagits. Den har bra mycket bättre egenskaper och enormt register.

REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 05-03-2007 22:27
Schwitzer turbon har ett ett som jag ser det mycket brett effektregister med användbart flöde mellan c:a 500 hk till c:a 900 hk vid 1.2-2.4 bar laddtryck, en riktig race turbo med andra ord. Går nog att klämma närmare 1000 hk om man tokladdar typ 2.6-2.8 bar! Detta på en 13B en 20B kräver mindre ladd för samma effekt. Magnus vet du om turbon är kullagrad eller glidlagrad samt om det är twin entry?

/Lasse

NiHa
Användare

Publicerat datum: 05-03-2007 23:59
Den har twinentry samt glidlager. Går att få med titaninducersmiley.
Här är ett litet utdrag:
This is how you get raw horsepower to respond. We use the 1.10 A/R turbine hsg with a fast reacting turbine wheel. The Turbocharger is a true S400 with a your choice of a 71,73, or 75mm Extended tip compressor wheel. With its Extended Tip Technology, it sports one of the best looking compressor maps we've ever seen. This Extended Tip Technology together with a Map Width Enhancement Groove allows this turbocharger to support one of the highest pressure ratios available today.
If you want to blow out 1000hp+ this is the turbo for you! If you are not in to serious HP then don’t bother with this turbo, it works best for 700hp++ and above applications. We have run this on RX7’s, Supra’s, Camaro’s Mustangs. The spool time was fantastic with amount of power it put out. This will out spool Turbos is it class.

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
NiHa
Användare

Publicerat datum: 06-03-2007 00:00
Ännu en bild.

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 06-03-2007 06:43
Wow! Äntligen precis som Garret ett 10 bladigt turbin hjul för snabb spool up samt lågt mottryck,gillas! Mycket snygg kona på turbinsidan men kan du inte posta kompressorinloppet också? Tippar på ett 6 bladigt kompressorhjul. Som faktarutan säger har denna turbo en av de bredasta kompressor mapparna i sitt effektområde! Vill ha på min i framtiden "1000 hk" 13B motor.

/Lasse

NiHa
Användare

Publicerat datum: 06-03-2007 09:49
Sådär ja, äntligen någon med framtida ambitionersmiley
"Friskt vågat hälften vunnet", är måttot som gäller om man ska sikta på den nivån du önskar.Tror du får gå upp ett steg på kompressorn för att få dessa "Wankelhästar" då det verkar vara så att Wankel behöver 20-25% mer bränsleblandning än kolvisarna.
Jag själv vet hur det ser ut snart med framtida effekter då jag är i full gång med steg två o då får sortera ut denna nivå, men som jag tror räcker en bra bitsmiley
Här är bilden på kompressorsidan.

NiHa bifogat denna bild:

SPIFF5
bossemannen
Användare

Hemort: vasa Finland
Registrerad: 07.01.07
Publicerat datum: 06-03-2007 20:03
jaha.men några så höga siffror som 600-700 hk hade jag inte tänkt mej,inte i version 1 iallafallsmiley.däremot typ 350-400hk området verkar rimligare och framför allt billigare.Men va kostar det typ att renovera,porta,förstärka motorn.Det e klart att det beror på utgångsskicket på motorn.Men min närmaste wankeltrimmare är nog i svergie,här i finland har jag inte hört talas om nån

De e hårda bud sa moses när han tappade stentavlorna i golvet
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn