Författare |
Höger vs vänsterstyrt? |
Skrattar
Användare
Hemort: Södertälje
Registrerad: 17.03.07 |
Publicerat datum: 18-03-2007 19:00 |
|
|
Hej jag är helt ny här på forumet och har planer på att skaffa en
RX7 FD gen3 och har några frågor.
Jag har fastnat för ett import företag som heter Jap city i UK
Någon här som har några erfarenheter av detta företag, bra-dåliga?
Sen undrar jag lite om högerstyrda RXor ere stor skillnad att
köra vs vänsterstyrt? för och nackdelar?
Sista frågan, Vilka bilar kan man jämföra en orginal RX7 FD(twin turbo)
med? alltså prestanda mässigt 0-100 osv.
MVH Krille |
|
Författare |
RE: Höger vs vänsterstyrt? |
NiHa
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05 |
Publicerat datum: 18-03-2007 22:00 |
|
|
Hallo. Kan inte svara på Jap-city-frågan, men dom andra kan jag i alla fall delge mina erfarenheter då jag kört o haft både H- och v-styrd bil. Ingen större skillnad att köra V elle H-styrt fast det känns lite mysko med blinkers på H-styrt samt att det tar ett tag att bli snabb på att växla, dvs att raceväxla från tvåan till trean, fast det kommer ju ganska fort. En annan sak i början på H-styrt är att det känns osäkert att köra in i ett garage då man inte ser så bra på vänstersidan.
Tredje frågan så kan man säga att den är jämförbar med t ex Mitsubishi Evo 6:a eller nya BMW M5:an. Accar på ca 5.3sek om det inte är en typ R för då blir det lite snabbare, 4.9sek.
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE |
|
Författare |
Skrattar
Användare
Publicerat datum: 18-03-2007 22:13 |
|
|
Tackar för svar Någon annan som kan skriva en rad? |
|
Författare |
Chrno
Användare

Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05 |
Publicerat datum: 18-03-2007 22:22 |
|
|
Ang att köra höger mot vänsterstyrt så är enda skillnaden att du kan köra om på alla ställen där du inte kan köra om med vänsterstyrt pågrund av sikten.
Enda "sämre" är väl att du inte ser lika bra på raksträckor..
Och som Niha sade, när du ska köra in i garage, och fickparkera... (Garagen är nog värst) Men det går snabbt att vänja sig. Jag föredrar att växla med vänstern. Tycker det är fruktansvärt skönt.
Ang företag så finns det ju väldigt många. Vet att många använt Jap City. Har ingen erfarenhet själv. Företaget i min signatur www.neweraimports.comvet jag är rekommenderat på många forum i europa ex engelska skyline gtr "klubben" för väldigt fina bilar. Min inget undantag. Fråga folk som handlat på olika om för och nackdelar. Tänk på att det nästan alltid finns en anledning till varför bilar är väldigt billiga eller inte så billiga.
Tilläggas bör väl att Gzon och nån mer, vet inte om det är här på forumet också importerar bilar, Han är grymt duktig på rx7or och verkar ha nöjda kunder.
Bara att kika runt och höra dig för vilket som känns bäst..
//Daniel
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678
Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.
http://www.garaget.org/chrno |
|
Författare |
Kimpa
Användare
Registrerad: 13.06.04 |
Publicerat datum: 19-03-2007 18:32 |
|
|
Min e importerad av JapCity och jag tycker det fungerade kanon! Angående H vs V-styrt så e det vana framför allt som spelar in, dock e fickparkering bättre skulle jag säga me H styrt, bara att dra ner rutan och titta lixom. Med ett undantag, om det e en hög trottoar kan du få klättra ut på andra sidan... Men landsvägs körning e det helt klart sämre pga du måste gå väldigt långt ut eller ligga väldigt långt bakom för att planera omkörning...
// Kim Karjalainen @ Sthlm
Projekt Show&Go Rx-7 fd |
|
Författare |
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 19-03-2007 18:39 |
|
|
Jag tyckte från början att det var mycket enklare att köra felstyrt i vänstertrafik, faktiskt enklare än att turista i Skottland med svensk bil, förutom att det är omöjligt att växla när handen tar tag i fönsterveven 
Efter mycket körning i vänstertrafik visade det sig att det inte alls var så svårt att köra felstyrt hemma i Sverge heller, men att backa, fickparkera och trixa i parkeringsgarage kräver betydligt mer koncentration och uppmärksamhet.
Ibland kan man naturligtvis även hoppas att medtrafikanterna hajar att viftande vindrutetorkare betyder att man ska svänga...

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
Redigerat av wankelmats datum: 19-03-2007 18:41 |
|
Författare |
KenjaD
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07 |
Publicerat datum: 19-03-2007 20:28 |
|
|
Anledningen till att blinkers reglaget sitter på höger sida är att bilar som säljs/köpts i Japan har så. Engelska bilar är som en vanlig svensson kärra. Jobbade där ett tag på en lackfirma så jag fick prova ett gäng bilar. Många mx-5or som va import från japan tex. de va så jag märkte att det var omvänt hehe.
Gjorde också samma som wakelmats, slog näven i dörrsidan hela tiden, tjejjen höll på dö av skratt. Varvande motor och ett konstigt dunk Det som var mest konstigt var när man kom hem från england och körde så var inte vanliga vägar nått problem men parkeringar!!
Körde på fel sida när jag letade parkering, hehe många undrade va jag höll på med och jag fattade ingenting
// Kent
Velocity Red FD-92
Redigerat av KenjaD datum: 19-03-2007 20:30 |
|
Författare |
Skrattar
Användare
Publicerat datum: 19-03-2007 22:23 |
|
|
Hehe *Ler* Jag ska alltså fösöka att inte växla med fönsterveven då!
Nej men det verkar inte så svårt som det ser ut bara att vänja sig vid högerstyrt.
Tackar för svar |
|
Författare |
Hebbe
Användare

Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05 |
Publicerat datum: 20-03-2007 07:42 |
|
|
Jag gillar bara känslan mer och mer för varje gång jag kör.
Fickparkera har jag mest problem med samt att komma in i garage, man får se till att ha med sig en passagerare.
Efter de första milen blev som för en del andra ont i högernäven. 
Mazda RX7 FD -92
Projekttråd |
|
Författare |
Highorbit
Användare

Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06 |
Publicerat datum: 20-03-2007 07:50 |
|
|
Får väl erkänna att det blev h-rattat för att jag är snål...
En högerstyrd är mellan 50 å 100 papp billigare då det finns rätt få v-styrda + att utbudet är massivt mycket större av samma anledning.
Hade jag kunnat spara 50 papp till genom att ha ratten i baksätet hade jag nog kunnat tänka mig det också..
Det är väl inte riktigt rätt bil att ha om man är snål, men det finns så mycket annat skoj att lägga pengar på - eftermarknadspryttlar t.ex..
En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem. |
|
Författare |
Mäcen
Användare
Hemort: Karlskrona
Registrerad: 30.06.06 |
Publicerat datum: 20-03-2007 08:25 |
|
|
Jag tyckte inte det var några problem alls. Iofs har jag kört högerstyrd tidningsbil i några år, och är därmed van att sitta på fel sida. Dock har det ju alltid varit automatlåda på dem.
Marcus Svensson
MX-3 2.5 V6 -93 *till salu*
RX-7 Type R Bathurst -95
http://macen.nullnet.com |
|
Författare |
Skrattar
Användare
Publicerat datum: 20-03-2007 11:55 |
|
|
OK högerstyrt får det bli! har redan ett par objekt som verkar lovande.
Tack för alla svar |
|