Jag tänkte göra ett oljebyte på min FD och är ganska ny fortfarande med wankel. Jag läste en massa om oljor i en gammal tråd om skillnaden mellan mineral och syntetoljor och det stod att man ska helst ha mineralolja i en wankelmotor.
Är Castrol GTX3 olja en mineralolja?
Gäller det med mineralolja även min -93a eller var det bara prat om äldre wankelmotorer i den tråden?
Det stod nämligen bara wankelmotor, inget om årsmodeller eller något.
Sen undrar jag också om det är bra att blanda i lite 2-takts olja i bensinen på en standard FD -93a?
Lite frågor om motorolja alltså, hoppas att jag kan få lite klarhet med vilken olja som jag skall använda..
Jag hoppades jag gjort ett bra köp, sen kollade jag här..
Motorn andvänder motoroljan till att smörja förbränningsrummen genom oljedyserpumpen och syntetisk motorolja förbränns istället för att smörja vilket inte mineral olja gör.
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling blennow@glocalnet.net 0708-145580
Tack för svaren. Och tack för den enkla förklaringen MR Wankeltrim om varför mineral i stället för syntet.
Jag funderar på att ta bort oljepumpen och blanda i lite 2takt olja i bensinen istället. Har hört att oljepumparna sällan fungerar bra och man förlänger livslängden på motorn om man utför ett sånt ingrepp... Och så kan man köra på syntet olja i motorn.
Jag hoppades jag gjort ett bra köp, sen kollade jag här..
Daniel R skrev:
Jag funderar på att ta bort oljepumpen och blanda i lite 2takt olja i bensinen istället. Har hört att oljepumparna sällan fungerar bra och man förlänger livslängden på motorn om man utför ett sånt ingrepp... Och så kan man köra på syntet olja i motorn.
Det finns några trådar i "Gamla forumet" om just detta, kolla där till att börja med och vill du sedan få en riktigt utförlig beskrivning rekommenderar jag dig att skicka ett PM till Wankelmats
Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret