Författare |
Hur skall jag göra? |
Mrbling
Användare
Hemort: Karlstad
Registrerad: 16.09.06 |
Publicerat datum: 03-04-2007 16:42 |
|
|
Hej igen.
Min motor rasade i September, men nu snart börjar det ju bli dags att få allt klart! Misstänker att raset berodde på "boostcreep", då den lev. till mig utan katalysator, och med bara en dämpare där bak? Visst kan/bör detta resultera i skjutna apex?
Men nu vill jag ju hemskt gärna köra med c:a 3" avgas och sportkat om detta är möjligt utan samma tragedi igen?
Hjälper en BRA boostcontroller till att hålla laddet på plats?
I övrigt kan jag säga att motorn är helt orörd, sånär som ett Apexi öppet filter kit.
Mvh
Christoffer |
|
Författare |
RE: Hur skall jag göra? |
NiHa
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05 |
Publicerat datum: 03-04-2007 17:44 |
|
|
Köp en Apexi PFC och låt någon rutinerad mappa den. Finns flera på forumet som du kan vända dig till. Dumt att chansa när du inte har koll på lambda o avgstemp...
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE |
|
Författare |
johnnydaveman
Användare
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05 |
Publicerat datum: 03-04-2007 18:01 |
|
|
det är inte säkert att det hjälper med laddtrycksstyrning eller PFC montera race kat till o börja me ( jag tar för givet att det är orginal turbo du menar att du har ) |
|
Författare |
Mrbling
Användare
Publicerat datum: 03-04-2007 20:28 |
|
|
johnnydaveman skrev:
det är inte säkert att det hjälper med laddtrycksstyrning eller PFC montera race kat till o börja me ( jag tar för givet att det är orginal turbo du menar att du har )
Yes, jag kör med org. turbos. Tänkte montera en racekatt bara för att jag vill ha ett gött ljud, inte för att nödvändigtvis få mer effekt... Vill liksom bara uppnå lite ättrigare ljud.
Hur funkar detta med restriktorbricka i avgass. då? Är det bättre än än BC?
Hade tänkt att införskaffa ett Blitz nür spec catback. Tror dock inte att jag har orginal DP monterad? |
|
Författare |
Zebb
Användare
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 04-04-2007 06:04 |
|
|
En boost controller kommer inte hjälpa ett skit eftersom original wastegate är för liten. Alternativen du har är att porta wastegaten eller ha någon restriktor i avgaset, typ plugg längst bak (men då blir du av med ljudet). Det förstnämda kan jag hjälpa dig med...
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
Redigerat av Zebb datum: 04-04-2007 06:06 |
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 04-04-2007 09:50 |
|
|
Montera på dina grejor OCH en laddtrycksmätare. Boostcreep är ett fenomen som gör att laddtrycket ligger konstant TILL dess att motorn under belastning uppnår ett visst varvtal och däröver börjar någorlunda sakta laddtrycket att öka pga att det är trångt någonstans. Det första man gör är att kolla alla anslutningar till wastegaten(a). Generellt brukar det, vid byte av ett mer friflödande avgassystem, bli så att laddtrycket ökar något hekto. OM allt är juste gällande spoppa, spridare, bränsletryck, pump o dyl, så klarar systemet något hekto ökning. Jag anser att du ska kolla laddtrycket, det är ju bara att släppa gasen om man ser att det börjar skena. Om det är en moderat ökning tycker jag att du kan gå vidare med mitt första förslag så är du safe. OM laddet tokrusar har du mekanisk begränsning. Skulle även göra som Zebb föreslog, att porta wastegaten.
Kolla laddet så kan man nog ge mer råd.
|
Författare |
Zebb
Användare
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 04-04-2007 10:05 |
|
|
^ Vad han sa. Laddtrycksmätare är viktigt!
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
Mrbling
Användare
Publicerat datum: 15-04-2007 15:41 |
|
|
Tack för era svar!!!
Men om jag skulle välja att köpa och montera en orginalkat, skulle problemet med laddspikar vara borta då? Skulle isf köra med nuvarande lite grövre downpipe, orginalkatalysator och sist ett tex Blitz nür spec catback system.Skulle allt vara lungt då?
/Christoffer |
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 15-04-2007 17:38 |
|
|
Det är downpipen som gör att det går att öka laddet och som det är mycket tryckfall i sedan är det kat:en.
|