Författare |
Batteriet håller inte laddning |
Chrno
Användare

Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05 |
Publicerat datum: 10-04-2007 15:07 |
|
|
Hejsanhejsan.
Har efter att en kompis glömde stänga passagerardörren i slutet på vintern och lampan stannat på haft problem med batteriet som stendör om jag lämnar bilen på under längre än 15 minuter efter avstängning. Detta gäller även om jag laddat batteriet i mer än en dag.
Om jag kör så har jag enligt fc commandern runt 14.4 volt när jag kör, men det kan gå ner mot 13.5 vid tomgång.
Dagen efter så håller batteriet kanske 11 eller ned åt 9 volt. och vill inte starta.
Vad kan det vara för fel? Finns det nått laddningsrelä som brukar bråka, kan det vara Batteriet eller brukar generatorn ge upp?
Tacksam för svar.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678
Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.
http://www.garaget.org/chrno |
|
Författare |
RE: Batteriet håller inte laddning |
Wedebring
Användare
Hemort: Nossebro
Registrerad: 26.04.06 |
Publicerat datum: 10-04-2007 16:20 |
|
|
troligtvis batteriet som börjar ge upp.. dom brukar bete sig så då.
antingen tar det inte emot laddning eller så håller det inte kvar laddningen.
har du ~14v när du kör så är det ju inga som helst problem med varken laddregulator eller generator. |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 10-04-2007 17:22 |
|
|
Det är inte säkert batteriet är kass bara för att det inte tar emot ström när det laddas.
En annan grej är att det krävs en riktig verkstads laddare om man skall väcka ett batteri som varit rent dött vilket inte små hemma laddare klarar.
För att få igång ett batteri som varit dött så kan det även krävas att man sätter till ett annat batteri så att laddaren får något att ladda iom att ett batteri som varit dött har svårt att ta emot ström.
När batterien börjar bli dåliga så brukar dom jäsa lite i sidorna så om ditt batteri buktar ut lite så är det dax med ett nytt.
Du kan även kolla om det bubblar i en cell när du belastar batteriet o skulle det bubbla så är den cellen kass.
Om du lyckas ladda upp det så kolla med en syravikts provare om syra vikten är hög och är den inte det när du laddat batteriet så är det kass.
Att du har 14.4 volt när du kör beror på att då laddar generatorn mer för att kompensera allt som tar ström sen att det sjunker på tomgång är normalt iom att generatorn kräver lite varv för att kunna ladda max.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580
Redigerat av MR Wankeltrim datum: 10-04-2007 17:24 |
|
Författare |
Chrno
Användare

Publicerat datum: 10-04-2007 18:42 |
|
|
Wedbering: Det är ju nytt så de borde inte göra så. Fast man vet ju aldrig.
Tack Jörgen, Batteriet skall vara nytt. Sen förra sommaren. Och det buktar ingenting.. Tänkte skruva upp de å kolla om det finns vätska i cellerna..
Ska se om ja inte kan slänga dit en riktig laddare. Ska ju egentligen ändå köpa nytt batteri nu till vmounten men det kan ju vara ngt annat.
hursom, tack för tipsen. Uppskattas.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
Wedebring
Användare
Hemort: Nossebro
Registrerad: 26.04.06 |
Publicerat datum: 10-04-2007 19:20 |
|
|
Chrno skrev:
Wedbering: Det är ju nytt så de borde inte göra så. Fast man vet ju aldrig.
Tack Jörgen, Batteriet skall vara nytt. Sen förra sommaren. Och det buktar ingenting.. Tänkte skruva upp de å kolla om det finns vätska i cellerna..
Ska se om ja inte kan slänga dit en riktig laddare. Ska ju egentligen ändå köpa nytt batteri nu till vmounten men det kan ju vara ngt annat.
hursom, tack för tipsen. Uppskattas.
okej, ja är det nytt så borde det ju tåla en urladdning.
laddade ur det som satt i min FD i vintras med men som MR. wankeltrim sa så satte jag det på en "riktig" lite bättre laddare och laddade det fullt, sen dess har det funkat fint. |
|
Författare |
Chrno
Användare

Publicerat datum: 10-04-2007 20:09 |
|
|
Får testa det först då, men jag har ju vmount kit på väg hit så det kommer ju ändå behövas ett litet batteri. Men felet måste ju avhjälpas ändå. Och det tar väl ett tag innan vmounten kommer..
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
wankelmats
Administratör

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 10-04-2007 20:58 |
|
|
Det är inte alla batterier som tål en komplett tomkörning även om de är nya.
Eftersom du har 14 V när du kör så är det inget fel på laddningen,
om batteriet håller mer än 12 V 10 minuter efter att du stannat bilen, så finns det ingen som helst laddare som kan väcka nytt liv i batteriet,
skulle du däremot ha lägre spänning då så finns det en chans.

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
Chrno
Användare

Publicerat datum: 10-04-2007 21:35 |
|
|
Wankelmats: Tack så mkt, väldigt bra att veta.. Det funkar altlså inte ens om jag ser arg ut å försöker skrämma det! :/
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
KenjaD
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07 |
Publicerat datum: 11-04-2007 09:44 |
|
|
När ett batteri blir helt urladdat under en längre tid och förblir så, bryts blyet ner från plattorna i syran runtomkring så det ej kan ta lika mycket laddning (plattorna tar ej tillbaka blyet). Ju längre det står så, juh mer bryts det ned. så det är inte omöjlig, så fort volten sjunker under tror det var 12,3 så försämras det snabbt under längre tid. (Därav dålig hållning av ström)
Det är även bra att förvara batterier i kyla då de håller strömmen bättre, däremot tar de inte emot laddning lika bra eller laddas ur lika bra som ett varmt. Det är en hel vetenskap det där hehe. Sen också juh mer tempraturen sjunker, juh mer stöm behövs för att det ska laddas jämfört med ett batteri i rumstempratur (finns en formel nånstans).
Rätta mig om jag har fel. Jag var på kurs hos EXIDE när jag jobbade på autoexperten, det var ett tag sen så minnet är inte på topp hehe.
// Kent
Velocity Red FD-92
Redigerat av KenjaD datum: 11-04-2007 09:54 |
|