Först och främst vill jag säga hej till alla, jag är nyregistrerad här och är således fortfarande lite förvirrad, så bli inte för arga om det blir några fel. ;-)
För att komma till saken. Jag har ”blivit” (har varit något år eller två) sugen på att införskaffa en RX-7, generation 3. En realistisk plan för tidpunkt för köp är näst-nästa vinter.
Wankel
Jag nämde köp av RX-7 för några vänner, vissa tyckte om idéen men andra började skratta och sa saker i stil med ”du kan ju inte köpa wankel” etcetera. Min fråga är således, hur är en wankelmotor att äga? Jag förstår självklart att detta forum inte är det mest objektiva jag kan hitta, men samtidigt vill jag inte fråga på något ”standardforum” då de flesta verkar ha negativa åsikter om wankeln (åsikter som jag tror är alldeles för överdrivna). Med andra ord, ni får gärna försöka hålla er så objektiva som det går, jag vill ha en så realistisk bild som möjligt (om jag hoppar in i en RX-7-köp med enbart positiva förväntningar lär göra att jag blir negativt inställd till wankel, så det blir ändå ’fel’ i slutet i så fall). Som sagt, realism!
Ägandekostnader
Det lilla jag har hört om RX-7-ägande är höga kostnader och mycket pillande. Jag är inte jättegrym på bilar och motorer och har ingen direkt erfarenhet av allmänt servande då jag enbart har ägt en bil i mitt liv, och den köptes ny förra året (d.v.s; inget direkt ’pillande’ har utförts). Fråga: Vad kostar en RX-7 att äga, per år (normalt slitage, d.s.v)?
Trimning
Original känns tråkigt då de flesta kör trimmat. Hur mycket kostar en BPU (och vad innehåller en sådan)?
Inköp
Så, till den jobbiga biten. Det finns, i dagsläget, ganska många RX-7r till salu på blocket.se etcetera. Många är original, fler är trimmade. Vad är bäst att köpa? Ska man köpa en original och trimma själv, eller köpa en färdigtrimmad? Hur mycket får man betala för en original RX-7 kontra en trimmad dito, i bra skick? Om jag köper en sämre (motormässigt) RX-7 och väljer att lämna in motorn för renovering och trimning, vad går sådant på (här förstår jag att är svårt med exakt pris då grundskicket på motorn varierar kraftigt, men räkna på ett ungefär)
Hm, jag tror att jag fick med det mesta. Om det är något ni tycker att jag bör veta får ni gärna lägga till det.
det finns ett sätt att slippa pillet... köp en Series8:a av årsmodell 99 eller framåt...
köper du en lågmilad 2001:a eller 2002:a från japan och tar hand om den som ett barn... byter olja ofta osv... så kommer du med största sannolikhet varken ha problem eller behöva skruva...
om du dessutom skall vänta 1-2 år innan du införskaffar en så är det rätt klokt att kolla närmre på en Serie8 modell av RX7:an...
dom svensksålda blir ju inte direkt nyare för varje år som går :-)
att du sen får en faceliftad RX-7 med 40 hästar extra är bara bonus...
~ThE EnD iS ThE BeGiNnInG~
Gå till Forum:
Våra sponsorer!
Nämen se, en ledig plats till..
Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.
Combat 19 Feb : 21:56 Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.
Combat 03 Nov : 22:13 Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!
Combat 03 Nov : 21:55 Vänligen använd inte detta klotterplank!
Evangelion 18 Oct : 18:44 kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen
mpowered 18 Oct : 06:05 bratten och lasse.W har pm
robzter 17 Oct : 21:39 jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.