Under denna tråd kommer det finnas vanliga frågor och svar för nybörjare.
Om du har en fråga/svar som du tycker ska vara med här, skicka ett pm till mig.
Tråden kommer ständigt att uppdateras eftersom det dyker upp nya frågor som hör hemma här.
F: Ungefär vad får man räkna med i försäkringspengar för mig? S: Allt från ca 1000:-/månad och uppåt, varierande på vart du bor. Mazdaförsäkring är ett bra tips.
F: Har hört att en wankel kan dra mycket bensin, stämmer det? S: Beror mycket på din körstil. Finns dom som kört den på strax under litern. Men vid "normal" inspirerad körning så är 1.3-1.5 l/m inga problem.
F: Jag gillar att svänga men även känna den där sparken i bröstet när jag stampar på. Är en rx-7;a rätt bil för mig? S: Org är RX7´an en bra bil, bra effekt i förhållande vikt/effekt. Perfekt viktfördelning. Och sen finns det självklart hur mycket eftermarknads produkter som helst, om du vill få mer effekt.
F: Vad ska man tänka på när man kollar på rx-7;or? S: Samma sak som när du kollar på en annan bil. Kolla vätskor, ljud. Att den känns okej att köra, ganska basic grejjer.
F: Ett bra första steg om man vill börja montera saker så att man får ut lite mer effekt, kan det vara luftfilter och avgassystem? S: Både ja och nej, lägg till en boost controller. Monterar man bara luftfilter och avgas kan man få lite för högt laddtryck, och en wankel är känslig för högt laddtryck.
F: Trimning, vill landa runt en 300-350hk vad behövs för att få den driftsäker S: Kylare, ic, avgassystem,boost controll, luftfilter och bränslepump. Även något eftermarknads styrsystem för motor, typ Apexi PFC
F: Några problem jag borde veta om innan jag köper en bil? Läste att många rasar efter ca 10.000mil? S: Sköts dom bara om så håller dom länge, byt olja osv.
F: Hur är det att få tag på reservdelar? S: Kan vara lite krångligare än till svensson bilen. Men oftast efter lite letande på din lokala mazdaåterförsäljare, eller här på forumet så går det bra.
F: Vad väger en RX7´a? S: 1260kg tjänstevikt.
F: Hur lång tid tar 0-100km/h? S: 5,3S säger en reklambroschyr från Mazda
F: Har hört att vissa blandar 2-takts olja i bilen, varför? (sk premix) S: Ja helt enkelt för att den mår lite bättre då. Detta görs oftast endast på bilar som är trimmade, eller körs väldigt hårt, tex på bana.
F: Hur är dom att skruva med? S: Under huven kan den vid första blicken vara lite skrämmande, mycket vaccumslangar. Men bara man tar det lungt, så ska det gå bra.