Publicerat datum: 28-05-2007 17:24
nu börjar jag bli lite småless på min rx7a...
har besiktat samt ombesiktat nu.. förta besiktning va alla avgasvärden tokhöga, tankade ca 20/80 etanol/95 kanske.
på ombesiktning tankade jag ca 60/40 etanol/95 och då va alla värden förutom HC klockrena.. HC låg på 130, måset ju vara under 100..
Jag har självklart ett katt på och luftpumpen funkar..
Har bytt olja och filter.. vad mer kan man göra?? känns lite sådär o tanka i ännu mer etanol! har orgianl styrsystem så kan inte mappa om heller..
Publicerat datum: 29-05-2007 06:39
prova att göra en rejäl service på den. Ny olja, stift, oljefilter, osv. tanka även 98/99 oktan istället då det är lite närmare japansoppan. om det fortfarande är fel så kanske en genomgång av motorn är på sin tid
Kan vara läge att byta lambda sonden då den är en förbruknings detalj.En smalbandslambda kostar inte mkt, kan vara väl värt pengarna! Sen har du en frisk förkat samt huvudkat? Med tid och ålder blir katarna urbrända och kan förlora sin katalysatorverkan. Har du fler frågor kan du PMa mig eller ringa.
/Lasse
Mobil: 070 7274473
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Hc är oförbända oljerester. Oftas så är katten dålig. Om man riktigt varmkör denna precis innan mätning brukar det gå bra. Etanol brukar försämra HC MEN förbättra CO! Byt olja o filtrena (luft o olja) och stift sen i med liite v-power (reserven) precis innan besiktningen så häller du i Thinner (ca 1 liter) så ska du se att det är ok. Glm inte att tanka upp efter besiktningen.