Försöker ta reda på hur stor strypningen på bränslepåfyllningsröret skall vara men det verkar svårt. Fordonstekniska avdelningen på VV hade inte en aning.
Jag har sökt men hittar dåligt...
Nån mer än jag måste ju ha svarvat en sån?
Är på jobbet med så jag kan ju inte sitta och googla hur mycket som helst... Gzon sa nåt om H4sockel, men hur stor är en sån?
Behövs den här strypningen fästas på nåt permanent sätt?
om jag ska försöka komma ihåg så svarvade jag en kil från ca 44-22mm med ett 22-24mm hål ca 40mm lång och knackade i tankröret, han på bes skrattade å fråga hur jag skulle få i tankarmaturen där men det var inte hans problem
han kännde så den satt fast men visst hade det varit möjligt å dra ur den med en rejäl tång.
jag svängde förbi en mack då och å jag tror att blyfria munstycket ligger på ~21mm
Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
thulle skrev:
om jag ska försöka komma ihåg så svarvade jag en kil från 44-22mm med ett 22mm hål ca 40lång och knackade i tankröret, han på bes skrattade å fråga hur jag skulle få i tankarmaturen där men det var inte hans problem
jag svängde förbi en mack då och å jag tror att blyfria munstycket ligger på 20-21mm
Tack så hjärtligt.
Du fäste det inte mer än att du knackade i det då?
Jag svarvade en i alu så att den vart kilformad och räfflad så den kilar fast lite bättre.
får ändra mig yttermåttet då jag precis mätte lite på bilen å jag tror den var runt 38mm. (hålet är 40mm)
det sitter nån liten plåt i röret ~5cm ner så det gäller att kilen fastnar i den, blir den lagom stor så låser den bra.
Hakan, är det en japan import så har de ingen strypning i tankröret å det måste det vara så att man inte kan få ner tankmunstycket med "blyad" bensin som jag inte sett på flera år??
hålet ska alltså vara så pass stort att det vanliga blyfria munstycket går i men inte det "blyade"
Mvh//Mattias
Men måste man göra detta? När jag besiktade min Japanbil så resonerade besikningsmannen så här:
Han: "Här måste du ha en restriktor?"
Jag: Helt oförstående - "Jaså? Varför det?"
Han: "Så att du inte kan tanka blyad bensin"
Jag: "Men det finns ju inte längre..."
Han: "Nej precis, så vi skippar det"
Fusk!
Jag körde precis på samma argument att det inte fanns nånstans man kunde tanka blyadbensin men han sa att det kanske kunde finnas nånstans.
Allt hänger på besiktningsmannen å hur tjurig/avundsjuk han är
sen kanske det hade att göra med att alla utom en på hela besiktninstationen hade fått sparken pga av bestickning nån månad tidigare, så de har blivit lite gnälliga de nya
Precis, Hänger på besiktningnsmannen, Min öppnade inte ens tanklocket. Tyckte att stolarna var sköna för att vara orginal (bride) osv.. Så grymt synd att endel bara förstör dock. Hoppas de löser sig.