Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 15 2024 12:17:42
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 15-06-2007 17:25
Uppdatering!!!

Slangarna går typ inte att ta bort, de är stenhårda... Kör med en skalpell för att kunna lossa de, men endå så går plaströr av!

Antar att ja inte är den enda som har åkt på detta problem med spruckna röranslutningar osv, vart får man tag i sådana?

Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 15-06-2007 20:43
Det finns en hel del trådar om bl.a. slangbyten i vakumsystemet som t.ex:

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=40&thread_id=6276#post_44648




Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Arvika
Administratör

Redigera

Inlägg: 2045
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 16-06-2007 07:08
Henren skrev:
Uppdatering!!!

Slangarna går typ inte att ta bort, de är stenhårda... Kör med en skalpell för att kunna lossa de, men endå så går plaströr av!

Antar att ja inte är den enda som har åkt på detta problem med spruckna röranslutningar osv, vart får man tag i sådana?



Öppnar man med en vass kniv från två sidor, så är det bara att vika isär dom... Men man får inte bryta på dom. Lite sunt bondförnuft är kanske bra!


Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. smiley
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 16-06-2007 07:09
FB skrev:
Det finns en hel del trådar om bl.a. slangbyten i vakumsystemet som t.ex:

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=40&thread_id=6276#post_44648



Tack, har sökt lite men hittar inte de svaren ja söker :-(

Vart får man tag i Vacum-Solenioider eller vad de nu heter? De svarta med elkontakt och slanganslutning i andra änden?

De grön/Gula är backventiler? Vanliga sådana o kan man köpa det vart som?

Tror de limmat slangarna eller så är de så gamla att det går inte nudda dem typ föränn rören går av :-(
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 17-06-2007 18:04
Henren skrev:
FB skrev:
Det finns en hel del trådar om bl.a. slangbyten i vakumsystemet som t.ex:

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=40&thread_id=6276#post_44648



Tack, har sökt lite men hittar inte de svaren ja söker :-(

Vart får man tag i Vacum-Solenioider eller vad de nu heter? De svarta med elkontakt och slanganslutning i andra änden?

De grön/Gula är backventiler? Vanliga sådana o kan man köpa det vart som?

Tror de limmat slangarna eller så är de så gamla att det går inte nudda dem typ föränn rören går av :-(


Någon som har sådana liggandes o till vilket pris?
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 17-06-2007 18:38
Henren skrev:
Henren skrev:
FB skrev:
Det finns en hel del trådar om bl.a. slangbyten i vakumsystemet som t.ex:

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=40&thread_id=6276#post_44648



Tack, har sökt lite men hittar inte de svaren ja söker :-(

Vart får man tag i Vacum-Solenioider eller vad de nu heter? De svarta med elkontakt och slanganslutning i andra änden?

De grön/Gula är backventiler? Vanliga sådana o kan man köpa det vart som?

Tror de limmat slangarna eller så är de så gamla att det går inte nudda dem typ föränn rören går av :-(


Någon som har sådana liggandes o till vilket pris?

Hittar du inga så kan jag kanske släppa några av mina. Vill helst inte göra av med dom iom att jag ibland själv behöver byta när man är o river bland skiten smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 18-06-2007 06:25
Ett tips med dom gamla slangarna. Snurra dom så lossnar de mkt lättare. Ibland får man ta med en liten tång. smiley

Drappas av liknande problem. Ska byta alla slangar när jag inte känner att jag vill gå och lägga mig av tanken att göra det smiley har bytt några dock när jag felsökt.

Jag bytte också back/vacuum ventiler till sånna från GIK turbo. Jag provade med några i metall först men de flödade ingenting så det tog lååång tid att ladda vaccum kammaren smiley De från GIK är små och används ofta till vatten system/insprut, de består av lite plast och en kula innuti. Var lite skeptisk först men de fungerar riktigt bra. Skall byta de andra 2 resterande mot dessa också i samband med ett hose job.

Men har samma problem med att det inte laddar på andra turbon. Dock så går den från 0,7 till 0,5 när den kommer till andra. Så man får en liiiten spark innan den dör av hehe. Laddade 0,5-0,5 först o nu blir det 0,7-0,5. Det var ena slangen till charge control klockan som var kollapsad.


// Kent
Velocity Red FD-92


Redigerat av KenjaD datum: 18-06-2007 06:28
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 18-06-2007 17:30
KenjaD skrev:
Ett tips med dom gamla slangarna. Snurra dom så lossnar de mkt lättare. Ibland får man ta med en liten tång. smiley

Drappas av liknande problem. Ska byta alla slangar när jag inte känner att jag vill gå och lägga mig av tanken att göra det smiley har bytt några dock när jag felsökt.

Jag bytte också back/vacuum ventiler till sånna från GIK turbo. Jag provade med några i metall först men de flödade ingenting så det tog lååång tid att ladda vaccum kammaren smiley De från GIK är små och används ofta till vatten system/insprut, de består av lite plast och en kula innuti. Var lite skeptisk först men de fungerar riktigt bra. Skall byta de andra 2 resterande mot dessa också i samband med ett hose job.

Men har samma problem med att det inte laddar på andra turbon. Dock så går den från 0,7 till 0,5 när den kommer till andra. Så man får en liiiten spark innan den dör av hehe. Laddade 0,5-0,5 först o nu blir det 0,7-0,5. Det var ena slangen till charge control klockan som var kollapsad.


Hej!

Tack för tipset, men vi har redan börjat använda en liten tång o skalpell först!

Men endå lyckats ta sönder :-( , är det någom som har testat att borra ur solenoiden o sätta i ett annat rör? Kan det funka eller hur ser de ut inuti?

Vad kostar backventiler från GIK? Är det någon som kan säga vad annars man kan använda sig av som inte kostar hur mycket som helst?

Tror ni ja måste byta alla slangarna? eller ska ja nöja mig med de 3 meter ja har bytt...Och sedan felsöka på vacumklockan? Tryckkammaren?
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 18-06-2007 17:59
Tror de kostar ca 50kr styck ex moms och frakt om jag inte minns fel. Där emot är de inte av membran typ som orginal är utan med kula i. så de låter som en maraccas smiley.

Byt alla slangar när du ändå håller på. Kommer bara bli jobbigt att byta resten sen när/om nått mer fel uppstår smiley Skönt att ha det gjort också.

Vet inte nått om solenoiderna dock smiley har inte kommit dit än hehe men de reglerar juh luftflöde på beställning om man säger så. flöda/inte flöda och detta med hjälp av 12v.


// Kent
Velocity Red FD-92
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 18-06-2007 18:38
KenjaD skrev:
Tror de kostar ca 50kr styck ex moms och frakt om jag inte minns fel. Där emot är de inte av membran typ som orginal är utan med kula i. så de låter som en maraccas smiley.

Byt alla slangar när du ändå håller på. Kommer bara bli jobbigt att byta resten sen när/om nått mer fel uppstår smiley Skönt att ha det gjort också.

Vet inte nått om solenoiderna dock smiley har inte kommit dit än hehe men de reglerar juh luftflöde på beställning om man säger så. flöda/inte flöda och detta med hjälp av 12v.


Hej igen!

50kr/st är ju inte farligt, är det någon som ligger på 2st sådana annars?
Är det nån skillnad på dem? de ser ju inte likadana ut!

/ Henke
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 25-06-2007 03:40
Ska åka till en skrot idag om ja nu får tid, är det någon som vet från vilken årsmodell solenoiderna passar.

Mazda 626, -92 eller -96 är det samma modell?

/ Henke


Henrik..

Rx7 gen 3... har åkt lite Evos tidigare!
Författare RE: Laddtrycket är konstigt!
Henren
Användare

Inlägg: 83
Hemort: Linköping
Registrerad: 06.06.07
Publicerat datum: 26-06-2007 10:38
Kan då berätta att det inte är samma solenoider på Mazda 626, 92-96 om ja nu hittade rätt på bilen, kontaktanslutningarna stämmer inte


Henrik..

Rx7 gen 3... har åkt lite Evos tidigare!
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn