Hej, Jag har gått och funderat lite på det här med namnet Efini. vad är det egentligen? vore kul att kunna svara korrekt när kompisarna undrar vad det är för "skumma" emblem och vad e Efini är. jag har fått för mig att det är någon slags special utgåva som mazda gjorde av fd. Någon här som skulle kunna fylla i lite mer fakta om just namnet Efini, vad det står för och lite allmänt kul att veta om det.
Brian Long skriver i sin bok "RX-7, Mazda´s rotary engine sports car" att Efini helt enkelt är den japanska beteckningen för FD då SA/FB och FC hette Savanna. Ordet som sådant härstammar tydligen från franskan och låter mer likt Infini när det uttalas så jänkarna använde sig av det när detta modellnamn dök upp i en reklamkampanj för FC runt 1990. Det hade dock redan existerat sen 1986 i Japan, där namnet introducerades i samband med en begränsad specialversion av FC.
Kan helt klart rekommendera boken som gör sig mycket bra på nattduksbordet
Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret
Hehe ojoj här är en som kan fin historia eller skriver av boken Det var intressant att få reda på lite mer om Efini. hade tänkt mig införskaffa lite fin litteratur om FD:n som man kan läsa före sängdags någon site som du kan rekomendera FB? skulle vilja ha mer eller mindre allt läsbart om FD, Verkstadshandböcker,Tuning,Historia osv osv.
För egen del så gillar jag ovanstående bok, men en bok jag verkligen vill rekommendera att börja med är Mike Ancas "Mazda Rx7 Performance Handbook"!!! Hyfsat billig på t.ex. Adlibris.se
Fler boktips hittar du här: http://www.wankelregistret.se/viewpage.php?page_id=12
Sajter om FD har jag dessvärre dålig koll på då jag har en förkärlek till SA/FB, men nån av alla FD-fantaster här borde väl kunna ge dig lite länktips. Däremot så har jag en rätt trevlig köpguide om FD som publicerades i Japanese Performance för några år sedan. Nån gång, när tid och lust infinner sig, ska jag scanna den artikeln och lägga upp som PDF för alla betalande medlemmar
Har dessutom en liknande för FB, samt en köpguide för FC/FD som fanns med i ett nummer av Automobil där några välkända SWR-profiler kunde skådas