Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar March 28 2024 22:00:10
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare Köpa FD från Japan som varit skadad?
Yttrasil
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.08.07
Publicerat datum: 08-08-2007 19:41
Tjena allihopa är som ni ser ny postare här och får hoppas vistelsen blir trevlig vilket den verkar för nya medlemmar smiley

Så då till saken, jag är starkt är i planerna att inhandla en begagnad rx-7a nu till hösten, eftersom det är bland det finaste som finns i bilväg tycker jag. Har läst på så mycket som bara går om allt. Import verkar vara rätt väg att gå då man kommer undan bra mycket billigare men dock inte utan en massa krångel. Och för att försöka komma undan ännu lite billigare funderar jag på om jag ska satsa på en bil som varit krockad alltså ramskadad innan men sedan blivit reparerad för att då kunna få en nyare årsmodell med mindre mil till samma pris.

Undrar då om det är rätt att tänka så eller bäddar jag för ännu mer problem än en högmilare tror ni? Också om det blir några andra problem med att just importera en före detta krockad bil om registreringen och besiktningen kanske är svårare att få igenom osv. Hittar inget om att det inte skulle gå men man måste ju kolla upp alla detaljer så man inte köper grisen i säcken. Ser verkligen fram emot att införskaffa en RX-7 va mer inne på en RX-8 men budgeten räcker inte riktigt till dessvärre. Så istället får jag en lite mer sportig bil med bättre utseende men antagligen också lite mer meck på köpet smiley

Hoppas någon har lite koll eller tankar om vad som är rätt att göra uppskattas verkligen så man kan bli en riktig medlem med en fin bil. Krockad eller högmilare. smiley
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 08-08-2007 19:58
Lättare o renovera en motor än att rikta upp ett snett chassie.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Dille
Användare

Redigera

Inlägg: 129
Hemort: Jönköping
Registrerad: 17.12.06
Publicerat datum: 08-08-2007 20:12
Hade jag köpt en ny Sjua hade jag importerat en (genom ett rutinerat importföretag) med rasad motor och skabbig lack, då man ofta måste lacka om bilen och renovera motorn ändå.

dille_16@hotmail.com www.superiorimports.se
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Yttrasil
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.08.07
Publicerat datum: 08-08-2007 20:26
Tackar för era svar!
Hmm låter ju lite småoroväckande det ni skriver, tanken var inte att köpa den trasig utan en som krockats lite smått men sedan blivit reparerad, tillsvetsad eller så. Att chassit skulle gå sönder på en tidigare skadad bil känns ju mindre troligt än motorn går sönder på en som gått lite längre. Kan inget om renovering av motorer och så ännu och hoppas då kanske slippa undan detta under en viss tid iaf smiley Funderar på en 95a modell R med runt 7000 mil kan vara bra att skriva till också =)

Importen i sig har jag ganska bra koll på.

Redigerat av Yttrasil datum: 08-08-2007 20:26
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 08-08-2007 22:04
priserna är inte så höga ändå så är väll bättre att ta en 7a som mår bra överallt.
Men hade jag valt mellan krockad bil och rasadmotor så hade det blivit motor.
Kan ju hända att du tar en krockad bil och så är det värre än man trode så kostar det en och sen rasar motorn så kostar det med.
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 09-08-2007 06:39
Håller med RobThebankz i sitt första påstående.
Köp en Rx7a som mår bra överallt. Köper du från någon som som håller hög kvalitet på sina bilar behöver du inte lacka om dom heller. Det följer med i priset. Men det är ju helt upp till handlaren.

Om du funderar på att köpa en, bit dig isåfall i tummen och vänta lite så du får ihop mer pengar? Det är mycket roligare att köpa något som är i fint skick, och göra det bättre. Än att börja med något som behöver rustas upp.

Problemet med att importera den själv är att det är väldigt svårt att se en bil efter några bilder och ett auktionspapper. Det blir oftast MKT mkt bättre att låta någon i Japan, eller england om du vill ha en därifrån. Se bilen. Ta bilder på allt, och sedan låta dig bestämma. Jag vet många som köpt grisen i säcken och trott att dom gjort ett klipp. Sveriges första R33 GTR tex. Han har fortfarande inte fått bilen ur garaget och det var väl runt 4år sen.

Jag vet att många här inne känner folk eller själva håller på med import. Kan i ärlighetens namn inte säga mkt om skicket på deras bilar då jag inte sett mer än några få i verkligheten. Det som jag vet är att www.neweraimports.com är ansedda på väldigt många internationella klubbar som www.gtr.co.uk och www.mazdarotaryclub.com som dom som säljer dom absolut finaste bilarna. Dessutom kan du ju sätta en budget hos många handlare, och sen letar dom bilar inom den ramen du satt.

Hälsningar, Daniel Gardh


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Yttrasil
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.08.07
Publicerat datum: 10-08-2007 00:08
Jepp får nog ta och bli en lite dyrare i bättre skick tror jag. Mycket bra övertygande ord av dig Chrno och RobThebankz. Är nog också bättre för 2a hands värdet så är nog dumt att vara dumsnål smiley
Så ska försöka hitta något vettigt med runt 7000 mil då, inte alltför dyrt egentligen. Pengarna är egentligen inte där det tar emot men tänkte om det kanske gick att få samma bil för mindre pengar, men tar allt och skippar det.

Som sagt importen i sig tror jag är lugn, bor i Japan för tillfället och har bott här i över ett år totalt men ska hem och tänkte i samma vända ta med mig en bil också. Känner folk direkt som köper från auktionerna som kan fixa det mesta så det ska nog allt ordna sig. smiley

Tack igen!
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 10-08-2007 07:02
Om du bor i Japan, se till att köpa en bil som gått lägre än 7000 mil. Tänk på att motorn brukar behöva en renovering runt 10000mil. Om du är på plats är det ju inte svårare än att du åker med på auktionerna... Det är segt som sören, men om du ska leta bil är det ju perfekt.

Är det Japaner du känner eller Gaijin, Jag är också kompis med ett gäng av exportörerna där borta. Kanske nån bekant. smiley

Synd att du inte sa ngt innan då jag precis kom hem från Japan efter en 5veckors semester med sjukt mkt bilevents å rx7 körande. smiley

bor du i Tokyo området?


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Yttrasil
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.08.07
Publicerat datum: 10-08-2007 14:20
Okey ska försöka leta runt lite om man hittar någon vettig bil, att gå på auktionerna har jag dock ingen riktig möjlighet att göra tror jag då man vad jag vet måste ha ett auction card till de flesta. Kan gå på en mindre dock men ingen av de stora men risken är ju att bilen man söker inte finns på en liten auktion.

Känner både och men inom bilbranchen är det bara gaijins som dock bott här en lång lång tid smiley Är i en mindre stad där jag bodde förut så är nog inte samma. Just den här gången är jag här på 3 månaders semester med 3 bara veckor kvar, bor i Tokyo Nakano nära Shinjuku om du vet var det ligger. smiley

Riktigt synd det, hade varit grymt kul att få kolla in sådana grejer, va hela resan i rx7 anda då? Om du vet nån auktion man kan komma in på i tokyo får du jättegärna tjoa till.

Vad går förresten en motorrenovering ut på och vad kan det gå på om någon är villig att göra det?

Tack igen!
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 10-08-2007 14:36
Mjo, du bör ha ett auctioncard, men jag kom in med min kompis utan problem.. Jag känner han som kör FEAST (kanadensare) och jag är väldigt nära vän med Miguel på Neweraimports. Har även hängt lite med Andy från Powervehicles. Sköna killar somfan. Nej, hela resan gjordes dock mest i sportbilar då Miguel har ett gäng som jag brukar låna. Sanslöst kul. Jo jag vet var de ligger. Går att ta Tozai dit ända från Urayasu där jag brukar bo.
Fan va nice med 3 månader!! Själv satsar jag på att flytta dit om något år. Men än så länge är jag inställd på vintersemestern i Japan.

Om du har möjlighet så brukar det kunna hända saker i Daikoku Futo på onsdagar och eller helger.. Det är ett raststopp vid Daikoku Futo som det kommer MÅNGA bilar till när det är events där.
Störst chans har du nog på helger.

I sverige kan du få en motorrenovering utförd av ett gäng personer. Det går väl i stora drag ut på att dom plockar isär motorn och byter apextätningar,sidotätningar och eller allt annat som slitits. Den som är bäst i sverige är nog Jörgen Blennow (MR Wankeltrim på forumet) Bor i Skåne och han är nog den som skulle få fixa min motor om det var så.

Om du är kvar så har du ju dethär att åka på också.

Augusti 18-19 Super GT Rd.6 Suzuka 1000km Suzuka Circuit
Augusti 25-26 D1GP Rd.5 Ebisu south course Fukushima
Augusti 25-26 D1StreetLegal Rd.5 Ebisu south course Fukushima

Håll tillgodo!

//Daniel


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
D0GG3
Användare

Inlägg: 49
Hemort: Kalmar
Registrerad: 27.02.06
Publicerat datum: 13-08-2007 13:08
Under auktionsidorna (eller kanske på auktionen om du ska dit?) brukar det stå hur hårt skadad chassiet var! Och hur bra lagat det också är. Allting beskrivs ofta med bokstäver och nummer. Exempelvis kan det stå R för mindre skada och sen 4 för mycket bra reparerat. I det fallet är det inga problem att köpa bilen.


Rx-7 FD R2
D0GG3@home.se
Författare RE: Köpa FD från Japan som varit skadad?
Chrno
Användare

Redigera

Inlägg: 405
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 13-08-2007 16:10
D0GG3: Självklart kan man göra så, men om han befinner sig i Japan, och känner folk som går på auktioner så finns det ingen som helst anledning att köpa en reparerad.. Dom blir aldrig lika bra som en osmälld.


Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn