Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 25 2024 00:15:36
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare FD värde m.m. ?
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 05:56
Satt och tänkte lite på vad en FD bör ligga på i värde. Man ser så mycket olika priser som är allt från 70 tusen upp till 140 tusen.
Om man tar en orginal FD utan några problem, var bör värdet va på den ? Års model är väl lite skit samma om det inte är en 99-02. Och hur är det med dom olika modeler som finns t.ex. R1, R2 m.m.
Hur mycket mer bör värdet va mellan en 94a och en 99a, ? Visst 99an har lite mer hästar men annars är skillnaden inte mycket så pris skillnaden kan inte va så mycket mer ( om dom har lika många mil på sig )

Bör inte en renoverad FD ligga högre i pris än en som inte är det ( om den inte har låga mil )
Hur kommer det sig att en FD som är vänster styrd kan ligga så mycket mer i pris ? Priser bör ju inte styras för hur folk vill sitta.
Vad är det som gör att FD som är mycket mer ovanlig bil än Supran och skylinen i sverige är lägre i pris ?
Har det blivit så att för många har sålt av sina för billigt för att få bort dom snabbt, så värdet sjunker på FD
Känns mycket som det är importfirmorna som styr vad värdet ska va, är det så ?
Vad kostade en FD som ny från första model till Sista ?
Och vad kan vi FD ägare göra för att höja värdet eller hålla den på en bra nivå utan att behöva tok trimma med dyra delar för att få upp priset ?

Nu är jag trött GONATT!
hitop78@hotmail.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
per jansson
Användare

Inlägg: 413
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04
Publicerat datum: 09-09-2007 08:38
jag har provkört både skyline och supra båda va högerstyrda och gick jättebra det va ca 500-600 hk i båda
sen va jag och tittade på den 7an som jag nu är lyklig ägare till den gick inte att köra för motorn va isärskruvad
men så fort jag satt mig i bilen kände jag att det va så det ska vara att sitta i en sportbil jag betalade ganska mycket för bilen men det va det värt jag betalar järna mera för bilen bara ratten sitter på rätt sida!
JAG KOMMER ALDRIG ATT KÖPA EN HÖGERSTYRD BIL!!!!

anledningen till att wankelbilarna fortfarande är billigare än typ skyline och supror tror jag är för att många fortfarande tror att wankelmotorerna rasar effter bara några mils körning och måsste renoveras varja vinter
Författare RE: FD värde m.m. ?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 09-09-2007 09:55
Det är väl som vanligt tillgång och efterfrågan som styr prisläget.
Att vänsterstyrda ligger högre i pris är väl helt naturligt då det fortfarande finns relativt få i Sverige jämfört med antalet högerstyrda och det är ju alltid bekvämast att sitta där man är van, eller!?

Prisskillnaderna mellan årsmodeller och olika utrustningsnivåer har jag dålig koll på, men visst bör det finnas skillnader även där.

Utvecklingen under de senaste åren, då det fullkomligen har vällt in FD i landet är ju otroligt kul om man ser till att intresset för wankel verkligen har ökat samtidigt och att det för gemene man fortfarande får anses som en udda bil.
MEN det finns ju också några riktigt tråkiga sidor av det hela som att t.ex värdet på äldre wankelbilar har djupdykt och framförallt att det har förekommit så fruktansvärt många motorhaverier på nyimporterade FD.
Det sistnämnda höjer ju tyvärr varken värdet eller wankelmotorns anseende, utan ger snarare belackarna stöd för sina argument mot wankeln och dess hållbarhet.

Jag skulle gärna se statistik över hur många importerade FD som har varit tvungna att renoveras p.g.a motorhaveri. Det kan ju vara så att bilden är snedvriden, då man lätt får känslan av att det i första hand är när det krånglar folk gör sig hörda här. Stämmer detta så åker det ju förmodligen runt en massa skitnöjda FD-ägare och bara njuter av att äga en grym sportbil! smiley


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: FD värde m.m. ?
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 13:21
Jo har med märkt att det har varit otroligt många renoverigar. Någon som har koll på statistiken om hur dom senaste 2 åren har varit med renoverigar och hur ofta det är nyimport som det görs på ?

När jag hade min ute på blocket föra vintern så var det många som hörde av sig och tyckte man hade för högt pris för att det var ju så många andra som låg runt 90-100 tusen( Ofta nyimport ).
Tycker ni att en FD som inte är nyimport och stannat hos en ägare en längre tid bör va mer värd än en nyimport ?

Bytes värdet brukar alltid ligga högre, vad tycker ni man kan lägga en bra gräns på det ( orginal FD )
hitop78@hotmail.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
Robíño
Användare

Redigera

Inlägg: 240
Hemort: Sollentuna (sthlm)
Registrerad: 03.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 17:03
dom FD som såldes i sverige kostade 550k har jag för mig och det var mkt i mitten på 90-talet.
Det att en vänsterstyrd är dyrare beror visst på var man vill sitta och på efterfråga...finns mkt fler högerstyrda att få tag på och då blir dom billigare.
Sen är det oftast bättre dokumentation på dom vänsterstyrda från tex tyskland!


RX-7 FD -92 i sammarbete med:
Tack till: Webbelektronik.se
Spark i häcken till: Ultimate Styling
blackout_1985@hotmail.com http://robin.overdrift.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 18:02
Vad fick du din sålt för Robino
hitop78@hotmail.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
Robíño
Användare

Redigera

Inlägg: 240
Hemort: Sollentuna (sthlm)
Registrerad: 03.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 21:07
fick den inte ens såld...var svårt att sälja den, men det va väl väntat!
jag bytte den mot en supra mkiv TT och en del pengar, så om nån vill köpa en supra för runt 140k så säg till =)


RX-7 FD -92 i sammarbete med:
Tack till: Webbelektronik.se
Spark i häcken till: Ultimate Styling
blackout_1985@hotmail.com http://robin.overdrift.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 09-09-2007 21:53
Att säga att priserna inte bör variera med årsmodellerna är inte rättvist. Det har uppgraderats en hel del på olika bitar genom åren och även om milen är få på en äldre bil så märks det skillnad mot en nyare bil med samma mil.

99-specen är en grym uppgradering mot de tidigare. Har man pengarna till en 99+ så skulle jag varmt rekomendera den.


/Martin

www.superiorimports.se
Författare RE: FD värde m.m. ?
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 09-09-2007 23:30
Klart priset inte ska va lika mellan en 95 och en 99 men hur stor mellan skillnad bör det va.
Någon som vet vad Supran och skyline kosta som nya ?
hitop78@hotmail.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
Robíño
Användare

Redigera

Inlägg: 240
Hemort: Sollentuna (sthlm)
Registrerad: 03.05.05
Publicerat datum: 10-09-2007 07:09
svårt att jämföra med dom bilarna...iaf skyline då dom inte såldes i varken europa eller USA? eller har jag fel, eftersom dom bara finns högerstyrda? Men om nån har info vad alla tre bilarna kostade nya i Japan så kan man ju jämföra!


RX-7 FD -92 i sammarbete med:
Tack till: Webbelektronik.se
Spark i häcken till: Ultimate Styling
blackout_1985@hotmail.com http://robin.overdrift.com
Författare RE: FD värde m.m. ?
Henke Lindbom
Användare

Redigera

Inlägg: 137
Hemort: Mjölby
Registrerad: 29.11.06
Publicerat datum: 15-10-2007 13:00
tänkte väcka denna tråd till liv igen!

Är lite nyfiken på vad försäkringsbolaget kommer ge för bud på min bil och eftersom det antagligen blir ett (enligt mitt tycke) för lågt bud så tänkte jag kolla lite här med folk som har lite koll anser att en bil som min kan vara värd?

Specs:

Riktigt fin lack lagd för mindre än 2 år sedan
Nyrenoverad/förstärkt motor
Fälgar 3500:-/styck
Riktigt fin inredning med hyffsat dyra stolar (~850$ styck) bland annat
Stereobygget som kostat lite över 10.000:-

Har kvitton på lite över 65.000:-

Annars kan ju alla ni lägga ut era bilar på Blocket.se för 150 loppor och uppåt! Hehe nävars men det är ju bland annat där dom kollar det almänna värdet på en lite annorlundare bil har jag fått höra och där finns ju FD's för mellan 80-200.000:-!

MVH Henke
Författare RE: FD värde m.m. ?
omme
Användare

Inlägg: 16
Hemort: Vimmerby
Registrerad: 18.06.07
Publicerat datum: 15-10-2007 15:50
har du för försäkringsbolag? jag hade trygghansa på min som jag krockade. De är nog de sämsta man kan ha, de är riktigt snåla när det kommer till o betala ut. Fick ett skambud av dom på 115k första budet, men jag bifogade då mitt köpekvitto på 140k till dem och fick då ut iaf 135k. Vill du så kan du ju snyggt manipulera siffrorna lite i datorn o höja några tusen=). Lycka till
ommes_pommes@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn