Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar March 29 2024 12:59:14
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Bilelektronik
Författare Inget drag
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-02-2003 11:32
Inget vidare drag på diskussionerna i denna del av forumet!

Själv har jag ingen stereo i min RX så jag har inget att bidra med i alla fall. Jag lyssnar på motorljudet istället och har huvudströmbrytaren sittande på stereons plats.
http://www.kokos-racing.com
Författare
thulle
Användare

Inlägg: 211
Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-02-2003 15:53
Håller med lyssnar oxå på motorn, har kvar orginal bandarna[smiley]
Får väl se om det blir nån prioritering på stereo i år?
inte om jag känner mig själv rätt=)
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-02-2003 21:59
Ha! Håller faktiskt på (vid 29 års ålder och snart ska bli pappa, får se hur länge det håller i sig!) att planera lite nya prylar i bilen. Visste ni att bilstero saker är mycket billigare i England? Tips från min sida, är sugen på en ny Kenwood som inte ens finns i Sveirge ännu, kommer passa skitbra till min svarta skinninredning med kolfibertrams och Autometer Ultralitemätare.... visst, man är ju fåfägn när det handlar om bilen...
Men ljud är ju inte bara fårfänga, utan kul också!
Ett kit fram och en liten bas i skuffen, slutsteg och så är det klart, ska tom ta bort mina 8\" Pioneer som sitter i stötdämpartornen bak, bra högtalare, men absolut ingen volym för basen att svägna i så det ploppar bara, inte bra. Dessutom är trevägs 8\":are tunga grejer, spara lite på vikten där när ett slutsteg skall in och förstöra! Men högtalare skall jag ha lätta!

Suck, vilkne nörd man är ibland.... [smiley]
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 27-02-2003 08:23
Som det låter här så jag nog den största nörden här [smiley]
Håller på med ett lite större projekt just nu, kommer nätt och jämt kunna byta baklampa...

men jag åker ju inte för att enbart rejsa, man vill ju kunna åka långresa med en skön bil och sköna toner....

17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 27-02-2003 16:00
jo det är ju trevligt med en välljudande stereo, jag använder min i rexen då jag är parkerad eller \"farthållar-åker\".
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 27-02-2003 17:44
Ni som har, vad har ni för något i bilen då?
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
stefanolsson69
Användare

Inlägg: 269
Registrerad: 08.02.03
Publicerat datum: 27-02-2003 22:20
Jag har en defekt cdspelare i min bil (ingen belysning) ... 4 st högtalare i originaluttagen, varav de bakersta högtalarna är anliggande och fastdragna rätt i plåten (inte alls bra) ... men låter gör det!

Får se över ljudet framöver ...
stefanolsson69@hotmail.com
Författare
christian
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 1302
Hemort: Åland
Registrerad: 22.01.03
Publicerat datum: 28-02-2003 08:10
original Clarion stereo, integrerad i panelen.. med lite ratt reglage! (77ans årsmodell smiley )
savv3 cricke82@hotmail.com http://www.savv3.com
Författare
magnusrx7
Administratör

Redigera

Inlägg: 2001
Hemort: Gränna
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 28-02-2003 19:17
Audioart CD (93 års modell) för övrigt den bästa bilsterio jag haft och ett par Cerving Vega högtalare monterade i orginal position längs bak.
Ska försöka fixa dit ett par högtalare där fram med vad det lider..

Spelar man Heavy metal måste man ju ha bra ös!

// magnus
3773006 magnusrotary@hotmail.com http://www.swedishrotary.com
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 28-02-2003 20:33
Håller på att kika runt lite på en mindre uppgradering.... har insett att bilstereo i England är MYCKET billigare, vissa prylar en tredjedel av priset här, så jag skall snart göra en beställning...
Fundera just nu på om jag skall ha en sånhärn http://www.carstereocomponents.de/images/jvckdsh55r.JPG
eller en sånhärn.... http://www.carstereocomponents.de/images/jvckdsh55rb.jpg
båda skitsnygga och till bra pris i Tyskland.
Eller en Kenwood med Mp3... de nya som inte ens dykt uppp i Sverige ännu: http://www.carstereocomponents.de/images/KDCM6024G_KLEIN.JPG

Har hittills haft en vanlig enkelCD utan slutsteg och ett par rätt tråkiga Visaton 5,25\" fram och ett par 8\" Pioneer 3-vägs som satt i när jag köpte bilen bak, sitter i stötdämpartornen, men där är ju som sagt ingen bas på en gen 2, nog inte mer än ett par liter (max!) så det har inte varit nåt vidare drag...
Tegheim, hur löser du det här delikata \"problemet\" med basen? Det finns ju en del utrymme längst bak om man tar bort reservhjulet (vilket jag gjorde för 3 år sedan, det väge ju för mycket!)
Författare
Markus
Användare

Inlägg: 231
Hemort: Umeå
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 01-03-2003 12:28
Själv har jag inget komplett ljud, bara framsystem med diskanter... + En dålig clarion-cd och en äldre, dålig Pioneer-växlare men med en för bilen passande design.

JVC spelaren är helt klart bäst designad, mkt stilren och helt enkelt snygg. Vit är snyggare men svart passar väl absolut bäst i din bil, så det borde ju inte vara någon sak egentligen... [smiley]

Kenwoods spelare ser ut som en grötig, plottrig framtidsmanick - inte bra enligt mitt tycke [}smiley] Ser kanske bättre ut i verkligheten?!

Men motorns ljud är väl ändå det som klingar bäst!! [smiley]
4648587 m.stenman@swipnet.se
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 01-03-2003 14:56
Kul med lite åsikter, jag kan tyvärr ägna timmar åt att sitta och surfa och bestämma mig - väldigt velig! Anledningen till att jag ville ha den nya Kenwooden är att den lirar Mp3 - har inte bestämt hur viktigt det är ännu. Har just skaffat brännare och bara bränt ngåra få skivor för husbehov, men vet inte om jag verkligen kommer att sitta och göra iordning typ \"Summer2003\" skiva och sånt... om ni förstår vad jag menar, om man väl har en mp3:a i bilen måste man ju också kompilera dem, och jag har itne riktigt tålamod för sånt...... borde väl ha en växlare antar jag. Vilket jag har, en helt ny Philips osm jag köpte i höstas på utförsäljning för 1900 spänn, men nu vill jag ha en lite \"häftigare\" huvudenhet med flipfront...
Philipsen har också röd belysning, så den passar bra i Mazda. Men som sagt, ser lite \"outofdate\" ut, med kasett och sånt.

Ang JVC håller jag med dig, den silvriga är snygg men kanske stör för mycket? Den svarta är som gjord för min interiör, jag har ju svart skinn och kolfiber, så en svart aluminiumfront... så snyggt! Kruxet är att den är ltie dyrare n äden silvriga (helt omotiverat eftersom det är exakt samma maskin) och att dessa inte har mp3.... å andras sidan billigare än Kenwood, om man köper i Tyskland! Kolla in www.carstereocomponents.de mycket bra priser...
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-03-2003 15:30
Kelimutu>>
Jag håller som sagt på att snickra i min skuff, och det kommer innehålla 2st 10\" från Alpine Type-R serien med dubbla 2 Ohms talspolar.
http://www.alpine.se/images/uploads/produkter_stora/SWR-1021D.jpg

Effekten tar jag ur 2st Magnat Combat 2000 steg som lämnar 1.5kW styck...
http://www.tetragon.se/comb2000.jpg
ett steg tar jag till basarna och det andra till framsystemet, anledningen till att det blir ett så stort till fram är för designens skull [8D]

Som jag sa innan så kommer det inte bli mycket plats kvar i skuffen, har konstruerat det hela så att jag kommer åt att byta glödlampor utan demontage, sedan ska det vara ganska smidigt att plocka ut allt om man vill, men jag tror inte det är idealet för en racer...

Kommer nog lägga upp bilder på bygget när allt är klart oxå...

reservhjulet är ur, men jag kommer inte utnyttja utrymmet, tyckte bara det var onödigt när man ändå inte kommer åt det...[smiley]

Min personliga uppfattning om JVC är att dom är dåliga på att spela skivor om du pker på tex grusväg och det rör på sig för mycket, iaf de lite äldre för något år sen hade problem med det, min favorit är Alpine eller Clarion, pioneer betalar man för märket om man frågar runt lite...

Men det är min åsikt...


17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Markus
Användare

Inlägg: 231
Hemort: Umeå
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-03-2003 22:04
Att ha mp3 i bilen är helt klar önskvärt, betydligt smidigare än en växlare som tar plats och väger en del... [:0] Kanske lika bra att invänta en stereo med mp3 som verkligen smälter in och inte sticker ut, blinkar, lyser och förstör....

Att kasta in något där reservhjulet ska vara är en ganska bra idé som jag själv funderat på att göra. Problemet är att jag inte prioriterar ljud särskilt mkt just nu...En bil är ju verkligen ingen idealisk plats att återge ljud i heller!
4648587 m.stenman@swipnet.se
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 03-03-2003 12:23
där anser jag att du har lite fel, en bil är en ypperlig plats att återge ljud, det är ju oftats där du lyssnar på musik oxå... höll på ett par timmar igår, och nu börjar det likna något!
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 24-03-2003 12:05
Nu har jag fått min stereo från Tyskland! Det blev en JVC, kostade ca 2300:- hos Electronica24, gick smidigt men det gick itne att betala med kreditkort så jag fick göra en överföring genom min bank, vilket ksotade 150:-, frakten kostade 20 euro, så jag är nöjd, för i Sverige ksotar samma modell (visserligen på väg ut nu men ändå) 4300:-
Svart, borstad alufront med motordriven lucka! Så onödigt, såå snyggt i min RX-7:a! Nu ska jag bara koppla in den...
Författare
v_skogh
Användare

Inlägg: 130
Registrerad: 01.02.03
Publicerat datum: 01-04-2003 20:53
Själv kör jag med orinal bandare.
Skall väl köpa en Stereo tids nog men just nu finns det andra hål att fylla.
Stereo - 2500 spänn = en Fuel Rail =)
Författare
Johan_k
Användare

Redigera

Inlägg: 295
Hemort: Laholm (Halland)
Registrerad: 29.11.04
Publicerat datum: 14-12-2004 06:50
Hade Två 18\" i min 190e.de var på 1600watt st. Ganska gott gung. Har börjat fundera på vad som ska hitta ner i min nyhandlade rx-7 t2. Tror att det blir två 18\" eller 2-4st 12\". Får se hur mycket dumma ider jag får. Blir så satans tungt!!!! och det är kul att sladda runt[8D]
up_ner@hotmail.com http://www.ipbolaget.com/users/ce04304
Författare
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 14-12-2004 08:00
Högtala mässigt har bara orginal högtalare i FDn, inte ens det extra högalar paketet som finns.

I stereoväg har jag en 90tals clarion bandare med cdväxlare. har tyvätt inte orkat få radion på den at funka . Men växlarn funkar fint så jag bryr mig inte. Speciellt med tanke på att växlarn är av samma gamla variant som bandaren MEN klarar brända cd skivor =))

Klar fördel att ha bandare i bilen om det är (har varit iaf) en \"daily driver\". Den kommer aldrig någonsin att bli stulen.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare
Rolle_B
Användare

Redigera

Inlägg: 47
Registrerad: 28.09.04
Publicerat datum: 23-09-2005 07:30
Har ett 2x25W kenwood steg samt en bärbar MP3 (för viktens skull smiley)
Dessa fina grejer matar sen ett par spräckta org.högtalare. Men vem lyssnar på musik när det kommer riktigt skön musik från motorn. Hellst skulle jag vilja ha ett par mikrofoner i motorrummet som sedan spelar upp ljudet ännu mer i coupen. :lol:
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn